Podcast #2: Robert Mares vertelt over webinars (en de toekomst daarvan)

podcast jacko meijaardVorige week ben ik begonnen aan een nieuw onderdeel van Internet Succes Gids.nl, namelijk podcasts.

Elke week wil ik in gesprek met een inspirerende ondernemer, en deze week ging ik in gesprek met webinar expert Robert Mares.

Robert ken ik al een tijdje; hij heeft me geholpen met het opzetten van webinars en hij is ook regelmatig de ‘man achter de schermen’ als ik een webinar organiseer.

Hij is auteur geweest voor het boek Succes met E-Commerce, en is momenteel ook druk bezig om een boek te schrijven wat vol staat met tips en informatie over webinars.

Podcast met webinar expert Robert Mares

In de podcast van deze week (wat misschien een beetje is uitgelopen) ga ik dus in gesprek met Robert, en vraag hem naar de ingrediënten van het organiseren van een succesvolle webinar, de toekomst van webinars en – natuurlijk – over zijn boek!

Beluister de podcast hieronder en laat je inspireren:

Een zeer inspirerend gesprek met een speciaal, altijd vriendelijk persoon, die kennis van zaken heeft.

Wil je op de hoogte worden gebracht en updates krijgen wanneer er meer informatie over het boek van Robert en Remco is? Klik dan hier en meld je aan voor de VIP Lijst.

Video van de podcast

Luister je de podcast liever op YouTube? Voor het gemak heb ik de podcast ook maar op YouTube gezet!

Transcript van de podcast

Kun je de podcast om de één of andere reden niet beluisteren (omdat je in een overvolle trein zit en je oordopjes vergeten bent bijvoorbeeld)? Voor het gemak heb ik de podcast laten uittypen.

(INTRODUCTIE)

Welkom bij weer een nieuwe aflevering van de Internet Succes Gids.nl Podcast.

Jacko: Hey Jacko Meijaard hier van Internet Succes Gids.nl en welkom in deze nieuwe podcast.

In deze podcast ga ik op gesprek met Robert Mares en Robert kan je alles vertellen over webinars. Echt dankzij Robert sinds dat ik webinars ben gaan toepassen, is mijn business écht sky-rocket gegaan. In deze podcast vertelt hij je er alles over.

Hij is ook bezig met het schrijven van een boek over webinars, dus luister naar deze podcast want hij verteld je alles wat je moet weten.

Doe enorm veel inspiratie op, luister goed en geniet vooral van deze podcast.

(TUSSENTUNE)

Jacko: Oké Robert, tof dat je hierzo bent en tof dat je even de tijd hebt gevonden om zo last minute in de tweede podcast van de Internet Succes Gids.nl te gast te zijn. Want ik liet je de podcast horen vanmiddag, zeg maar de eerste en je vond het gelijk leuk en zei gelijk van: “Ja! Heb je al een tweede gast?”

Dusja, hierzo ben je.

Robert: ‘Ja’, je zegt van ik wilde hem eigenlijk vrijdagmiddag opnemen om vier uur met een biertje en het was half drie. Dus ik denk van ‘wat doe je om vier uur Jacko’?

Jacko: Ja hartstikke leuk in ieder geval. Hey uhm.. Robert, even voor de mensen die jou niet kennen, want goed, ik ken jou al een tijdje pakweg drie jaar zo’n beetje.

Wat doe je, waar houd je jijzelf mee bezig. Zou jij even iets over jezelf kunnen vertellen?

Robert: ‘Ja’, Robert Mares en eigenaar van Webinar Experts.nl en ik help ondernemers om met confronterende webinars meer leads en klanten te krijgen. En dat betekent dat ik ondernemers adviseer in de juiste webinar platform keuze, maar ook train in de techniek alsmede ook de opbouw van het webinar.

Jacko: Ja, en dat zijn dan ook mensen die nog nooit webinars gegeven hebben?

Robert: Klopt, dat kunnen mensen zijn die nooit een webinar gegeven hebben. Maar ook ondernemers en organisaties ook die niet tevreden zijn met de prestaties die ze behaald hebben met de webinars.

Jacko: Ja, ja, ja, want mijn eerste webinar ooit dat was ook met jou volgens mij?

Robert: Dat zou heel goed kunnen, ik denk, want toen was je te gast in mijn LunchWebinar volgens mij?

Jacko: Ja, ja, ja!

Robert: Klopt

Jacko: Dus ja, je leert dus ondernemers van hoe kun je nou goede webinars opzetten? En is er dan ook speciale software wat je aanraad?

Robert: Ja, uhm.. Afhankelijk van wat…

Jacko: Wacht, zou je anders eerst even kunnen uitleggen wat een webinar precies is? Dat is misschien ook wel handig.

Robert: Ja haha, goede vraag. Een webinar is het komt van web- & seminar. Dus een seminar op het web. Een online seminar. Ik zeg altijd uhm.. Videoconferenties met skype ofzo, is inderdaad je zit in een vergaderzaal.

Een webinar is als het ware alsof je op het podium van het beatrixtheater staat en dan 300 / 500 / 700 mensen in de zaal hebt. Alleen je staat niet werkelijk in het theater, maar je zit thuis achter je computer.

En tot 1000 of 2000 mensen die kunnen jou volgen.

Jacko: Ja, dus je kunt echt, in één keer megaveel mensen tegelijk gebruiken.

Robert: Ja de kracht van webinars is dat je heel veel mensen kan bereiken. En dat het tegelijkertijd eigenlijk niet uitmaakt waar jij bent of waarr je mensen zijn. Dus je kunt je webinar vanuit maar of ook uit iedere locatie in Nederland of de wereld. Als je maar internet hebt en je laptop bij je hebt.

Jacko: Ja, dus dan zou je eigenlijk op papier, met een laptop en een internet verbinding, duizenden mensen in één keer live bereiken.

Robert: Klopt, ik heb één keer een webinar gedaan vanuit Barcelona. En ik heb ook wel eens een webinar gedaan vanaf vakantie locaties. Of locaties waar ik op dat moment was, Parijs of andere delen van Frankrijk.

Jacko: Ja, dat is natuurlijk wel tof. Dat je, het maakt niet uit waar je bent maar dat je toch in een keer zoveel mensen tegelijkertijd kan bereiken.

Robert: Klopt dat is het mooie en webinars is eigenlijk het enige platform van medium en techniek, waarbij je direct contact met je deelnemers kan hebben. Dus dat je Ècht, letterlijk de deelnemers kunnen vragen stellen. Die zie jij en daar kan je direct op ingaan. Dat lukt je niet op je website, dat lukt je niet met video’s. Maar met een webinar kun je echt één op één vraag en antwoord sessies daarmee doen.

Jacko: Ja, het is natuurlijk ook gewoon zo. Als jij een webinar volgt, dan is het gewoon leuk om te volgen. Want je kan je vragen aan iemand stellen en vaak leer je er ook nog enorm veel van.

Robert: Klopt, klopt, mensen vinden het leuk om ook met naam genoemd te worden in een webinar. Dat creëert een band. En je leert ook van de vragen die anderen stellen. En jij als organizor, organisator van het webinar leert ook nog veel van de vragen die gesteld worden. Want daardoor weet je van ‘hey, waar is behoefte aan?’

Jacko: Ja, en als je dan ondernemers helpt met het opzetten van een webinar. Wat zijn dan eigenlijk de dingen waar je als ondernemer, als organisator als het ware, waarvan je nou écht zegt van je moet dit en dit op orde hebben?

Robert: Ja het klinkt heel stom. Maar gewoon goed internet.

Jacko: Ja, heb je het wel eens meegemaakt dat het echt, ja je hebt het vaak misschien wel meegemaakt. Je bent een presentatie aan het geven of een ondernemer en ineens gaat het offline?

Robert: Ja ik heb het wel eens meegemaakt, dat iemand zo’n slechte internet verbinding thuis had. Dat ondanks een tool, waarbij weinig brandbeedte nodig hebt, dat het gewoon niet werkte, het webinar.

Jacko: Oke en wat doe je dan?

Robert: Ja wat ik doe is tijdens de trainingen er enorm op hameren van ‘check je internet, zorg voor goede wifi thuis.’ Maar het beste is om toch gewoon een kabel te gebruiken. Alleen ja, in dat geval gingen ze de webinar toch op een andere locatie geven dan de training. Ja en dan, kun je niets anders doen dan op dat moment constateren dat het slecht gaat.

En volgens mij heb ik ook een deel van het webinar overgenomen. En uiteindelijk hebben ze die toch gewoon via de telefoon ingebeld.

Jacko: Ja, het is natuurlijk ook niet ideaal dat natuurlijk de vebinding wegvalt voor de mensen die kijken werkt dat niet super zegmaar?

Robert: Klopt, ik probeer dat natuurlijk altijd te voorkomen. Probeer er rekening mee te houden met de tool die ik adviseer en gewoon van te voren goed testen.

Goed testen met de computer waarmee je het gaat doen. Niet testen met laptop A en op een andere PC het webinar te doen.

Jacko: Nee

Robert: En op de locatie testen waar je zit.

Jacko: Maar goed als ze nou een webinar met jou houden zeg maar, dan ben jij dus ook een soort van back-up, zodat jij de vebinding in stant kan houden zegmaar? Zodat niet het webinar in een keer wordt afgesloten?

Robert: Klopt, doordat ik als host gewoon op een andere locatie zit, dus mijn eigen internet verbinding. Blijft het webinar in stand. Ook al zou jij als presentator een hick-up hebben in je internet verbinding. En de techniek is in de loop der jaren ook verbeterd. Dus dat die gewoon in stand blijft en jij gewoon opnieuw kunt inloggen en gewoon weer het webinar kan overnemen.

Jacko: Ja, ja ja, het is denk ik wel een veilig gevoel als je weet. Dat je weet van stel het valt weg, dat jij er bent om het over te nemen of op te vangen?

Robert: Klopt, ja inderdaad.

Jacko: Oké en nou goed je zegt van: goed internet is het belangrijkst. Ook tijdens de voorbereiding. Maar je houdt dus het webinar, wat zijn dan de dingen waar je op moet letten als je een webinar geeft.

Robert: Nou je geluid is belangrijk, goed geluid dus externe microfoon over het algemeen. En dat kunnen dus al de iPhone oortjes zijn, die jij op je computer aansluit. Maar er zijn ook andere goede externe microfoons te koop die gewoon een veel beter geluid geven dan je interne microfoon.

Jacko: Ja, want ik doe het ook altijd gewoon met mijn oordopjes op.

Robert: Ja, ik doe het soms met oordopjes, of gewoon met mijn Snowbaal die ik gebruik. Waardoor je toch net wat andere geluidsklanken hebt.

Jacko: Toch iets helderder denk ik?

Robert: Ja, inderdaad

Jacko: Oké en dan ook nog als je dan zegt van, webinars zijn natuurlijk heel leerzaam om te volgen. Maar er moet natuurlijk ook nog iets verkocht worden. Niet altijd, maar je ziet toch heel vaak dat tegen het eind, er een soort van salespitch gehouden wordt, en er dan toch nog iets verkocht wordt. Heb je daar ook nog tips of adviezen voor?

Robert: Uhmmm… Ja uh, sowieso in je presentatie bouw je daar natuurlijk naartoe. Dat je een aanbod gaat doen, maar zorg ook dat je follow up in orde is. Die follow-up begint al bij jouw aanbod. Dus dat er een salespagina klaarstaat, waarop mensen ook online kunnen afrekenen direct. Dus dat ze niet hun naam en e-mail moeten achterlaten, dat ze dan pas door jou gebeld worden de dag er na en de deal dan pas echt gemaakt wordt.

Enerzijds, het kost jou als aanbieder gewoon heel veel extra tijd om dat te doen, maar ook zie je dat mensen zich soms bedenken in dat traject. Je kunt veel beter vragen aan de mensen die twijfelen, sowieso de mensen die twijfelen wil je niet in je programma hebben. Maar als je meerdere pakketten aanbied, bijvoorbeeld ‘small / medium / large versie’ en mensen die dan niet precies weten welk pakket bij ze past. Dat je zegt van geef je telefoonnummer, dan help ik bij het maken van de juiste keuze.

Jacko: Stel dat je dus echt dat contact op zoekt en ook eigenlijk zegt van: je doet wel mee in principe, je moet alleen even weten welk pakket er bij je past?

Robert: Klopt, klopt.

Jacko: Dus dat je zo eigenlijk mensen makkelijker over de streep kunt halen?

Robert: Ja, en daarmee sluit je dus Ècht de twijfelaars, sluit je daarmee uit.

Jacko: Ja, want anders ga je natuurlijk ook wel mensen krijgen, die misschien wel mee doen. Maar een dag later, dus eigenlijk alweer willen stoppen zeg maar?

Robert: Ja, klopt en zeker als je met betalingsregelingen werkt, waarbij je 3 / 6 of 12 maanden incasso doet. Is het belangrijk dat mensen commitment hebben, zodat je ook weet dat ze het programma gewoon afmaken. In plaats van dat ze op een gegeven moment stoppen en dan denken dat ze ook de betalingen kunnen stoppen. Waarbij dat juridisch natuurlijk helemaal niet kan, omdat ze ook de verplichting zijn aangegaan.

Jacko: Ja klopt, ik zie dat zelf natuurlijk ook dat met de producten die ik heb, dat mensen in het begin super enthousiast zijn. Maar dat ze daarna toch wat minder enthousiast zijn zegmaar, en dat er dan toch soms betalingen worden stopgezet.

Robert: Klopt, je wilt inderdaad toch de commitment hoog houden en niet de twijfelaars erin hebben.

Jacko: Oké helder! Robert wij kennen elkaar al een tijdje. Ik weet ook dat je voor een hoge school, dat je dus ook studenten begeleid met een soort van ondernemersplan, of om internet marketing in te zetten. Zou je willen vertellen wat je daarvoor precies doet en wat het precies inhoud?

Robert: Eehm, ja, op de Hoge School van Amsterdam, begeleid ik studenten met het afstuderen en ik ben ook examinator. Bij studenten die ik niet begeleid heb, kan ik als examinator worden ingezet. En ook assetment tijdens de opleiding , dus als studenten een werkperiode hebben gedaan en dat binnen het vakgebied commerciÎle economie en marketing. Dus ja ik zie redelijk wat scripties voorbij komen op het gebied waar online marketing een rol in speelt.

Jacko: Ja en leer je ze dan ook over webinars, over affiliate marketing en dat soort dingen of zijn het toch meer de dingen die je eigenlijk op school leert zegmaar?

Robert: Uh nou ik leer ze wel webinars, want ik begeleid ze eigenlijk als een groepje. En dat betekent dat ik in de 20 weken die de begeleiding duurt, een keer of twaalf of veertien een webinar doe. En dan niet een webinar met een verkoopaanbod, maar heel duidelijk als een coaching call. Als video / overleg gebruik, waarbij ik een deel van de afstudeerhandleiding presenteer. Maar vooral ook in ga op focus, de siuatie van studenten, dat ze met elkaar kunnen delen waar ze mee bezig zijn en waar ze mee worstelen. Zodat ze elkaar ook kunnen helpen.

Jacko: Dus eigenlijk heel slim ook webinars inzetten, zodat je eigenlijk zelf ook gewoon vanaf je laptop gewoon thuis of waar dan ook dat je dus niet naar de hogeschool hoeft te gaan?

Robert: Klopt, dus uhm dat doe ik inderdaad ook bewust met die webinar software, zodat ik inderdaad dus niet steeds naar de hoge school hoef te reizen. En dus ook de tijd, die ik beschikbaar ben dus ook effectief en efficiënt kan inzetten. Want de opname komt ook beschikbaar in de Facebookgroep die ik heb met mijn studenten. Zodat ze dus ook naderhand kunnen zien wat er in het webinar is besproken. Mochten ze er niet bij aanwezig hebben kunnen zijn.

Jacko: Ja dus ook handig gewoon natuurlijk voor de studenten zelf dat ze ook eigenlijk niet zelf naar school hoeven te gaan en dat ze ook al zijn ze ziek of al kunnen ze niet of wat dan ook dat ze dan toch nog gewoon de opname kunnen bekijken.

Robert: Ja inderdaad, daar krijg ik dus ook positieve feedback op.

Jacko: Ja, ja en zie je dit dan ook voor mij is het al een tijdje geleden dat ik naar school ben gegaan maar dat is ook leraren dat kunnen gaan inzetten zeg maar, zodat het eigenlijk makkelijker wordt om school te gaan volgen want toen ik in Utrecht op school zat kwam het heel vaak voor dat je echt voor maar één uurtje naar school moest gaan.

Robert: Ja, ik zie het zelf nog weinig ingezet worden door andere docenten. Ik geef zelf geen les, maar andere begeleiders gebruiken het nog niet. En uhm, wat we wel hebben gedaan is een paar keer inderdaad, via de examinering een conferentie laten doen. Dat was met name een herkansing.

Omdat het anders heel moeilijk was om naar locatie Amsterdam te reizen, dus dat we gewoon ’s avonds een videoconferentie deden als twee examinatoren en een student.

En dus op die manier de tweede keer examinering konden afnemen.

Jacko: Dus eigenlijk heel slim ook webinars inzetten, zodat je eigenlijk zelf ook gewoon vanaf je laptop gewoon thuis of waar dan ook dat je dus niet naar de hogeschool hoeft te gaan.

Robert: Ja, klopt zeker omdat ik, ik heb dit jaar en vorig jaar eehmm ook een tijd in het oosten van het land nog een opdracht gedaan. Dat was voor mij bijna onmogelijk om in Amsterdam te zijn. En op deze manier kon ik gewoon heel goed ’s avonds het examen afnemen.

Jacko: Ja kon je het goed combineren?

Robert: Ja dat kon.

Jacko: Je hebt ondernemers met webinars en misschien ook andere dingen die je doet… hoe comnbineer je dat? Want ik weet “vroeger” had je ook lunch webinars en deed je denk ik iets meer online zeg maar. Heb je ook iets van timemanagement of hoe moet ik dat zien?

Robert: Uhm, ja een stuk agenda planning. Waar ik doccen in heb gereserveerd. Zeker sinds afgelopen zomer, met een dag met twee drie keer per week sporten. Heb ikecht blokken in mijn agenda staan voor het sporten. Maar ook voor bloggen en andere zaken.

En daarnaast gebruik ik Astana als tool om mijn acties te bewaken. Dus echt op detailniveau bijna, dat ik gewoon acties erin zet. Dus heel goed kan afvinken wat er is gedaan en wat er gedaan moet worden.

Jacko: Oké dus je hebt wel een soort timemanagementtool ervoor?

Robert: Ja.

Robert: Klopt, het is uiteindelijk gewoon een stukje systemen en procedures. Dus systemen en structuur. Structuur aanbrengen in het werk, en kijken welke dingen kunnen er door systemen gedaan worden. En uiteindelijk is de andere stap gewoon uitbesteden.

Jacko: Oké, ik denk ook dat het voor veel ondernemers dat het echt belangrijk is om je tijd goed te managen.

Ik zie dat vaak bij mij bij mijn cursisten de vraag is, natuurlijk helemaal wat anders als je nou eens zoveel webinarwebsites hebt ik heb er een stuk of 50 websites hoe verdeel je je tijd, hoe verdeel je tijd dat je op die 50 websites dat je die content kunt vullen zeg maar?

Dat is natuurlijk helemaal wat anders dan dan ondernemers hebben en dat je op een fysieke locatie moet zijn maar het is toch een stukje wat je moet managen zeg maar, dat elke week dat websites moeten voorzien worden van niewe content zeg maar.

Robert: Klopt, en Astana.com is dat, het is gewoon gratis tot teams van vijftien man. Dus je kunt ook met je medewerkers of met je teamleden, andere freelancers, kun je daar gewoon zaken in doen. Uhm, en het helpt mij heel erg om gestructureerd te werken en de zaken af te vinken.

Het leuke is dat die om de zoveel tijd ook een unicorn voorbij laat komen op je scherm. Hoeray! En dat is altijd goed voor de dopemine in je hersenen dat je weer iets bereikt hebt. En de positieve energie geeft.

Jacko: Dat is hartstikke tof natuurlijk! Robert even wat anders… want ongeveer een jaar geleden misschien twee jaar geleden heb jij een hoofdstuk om het zomaar te zeggen in een boek heb geschreven over webinars?

Robert: Klopt.

Jacko: Ik weet je bent nu ook bezig met het schrijven van echt een eigen boek om het zomaar te zeggen. en dat boek gaat ook over natuurlijk webinars.

Robert: Inderdaad.

Jacko: Kun je daar is wat over vertellen, wat gaat dat worden? Ik ben echt super benieuwd.

Robert: Ja, dat boek dat gaat onderdeel uitmaken, of dat gaat heten: Converterende Webinars en meer Zichtbaarheid, “Meer Leads en meer Klanten” als ondertitel. En het is onderdeel van een serie expert tips, boeken voor ondernemers. En ik schrijf het boek samen met Remco van Webinargeeks. Zover ik weet de enige Nederlandstalige Webinar Software tool. Dus wij schrijven samen dat boek.

De lancering ervan staat gepland eind maart. 30 Maart wordt het boek gelanceerd.

Jacko: Oke dus dan wordt het echt groots wordt het gelanceerd.

Robert: Ja. Dan staan we in het theater in IJsselstein, met zijn zevenen voor de vijf boeken en dan worden de boeken gepresenteerd.

Jacko: Dus wil ik echt meer weten over hoe kan ik beginnen met webinars en waar moet ik op letten als ik webinars ga geven? Dan is dat boek sowieso een aanrader?

Robert: Ja zeker weten, het gaat over alle aspecten rondom je webinar. Het voorbereiden, je promotie, je presentatie. En dan noem ik ook altijd het proost en put. Dus als je het webinar hebt gedaan posten op het verkopen. Het geld dat je verdiend hebt en eigenlijk daarna nog de follow up die je doet. Maar ook over de software tool, hoe kies je nou de software tool die bij jou past?

Jacko: Ja,ja hoe moet een webinar goed in elkaar zitten.

Robert: Klopt, dat zit in het onderdeel presentatie. Hoe doe je dat, hoe bouw je dat op die presentatie. Maar ook waar kun je webinars meer voor gebruiken? We noemde net inderdaad al de marketing webinars voor verkopen, de webinars voor coaching calls. Maar zo kun je webinars ook nog op andere manieren inzetten.

Jacko: Ja dus wat je ook zei dat je ook met studenten of ook als een soort leeromgeving dat je dat zo gaat inzetten de webinars?

Robert: Klopt, en uhm… Webinars kunnen ook gebruikt worden in werving en selectieprocedures. Voor het werven van personeel. Dus dat je op een bepaald moment een selectie maakt, en dat de geselecteerde kandidaten in een webinar nader kennis maken met een bedrijf. De directeur eventueel, of degene aan wie zij direct leiding geven.

Meer informatie krijgen over het bedrijf, en op die manier potentiÎle kanditaten kunnen ervaren van is dit inderdaad een match? Tussen het bedrijf en mij. In plaats van alleen op papier de match te zien of te denken dit is iets voor mij en in Nederland reis je in twee, tweeÎnhalf a drie uur van Noord naar Zuid of van Oost naar West.

Maar zeker ook als je het over internationale functies hebt, is er ook de mogelijkheid om gewoon fors in tijd te besparen. Maar ook in de kosten!

Jacko: Ja, ja want je kunt eigenlijk gewoon vanaf je bed een sollicitatie gesprek doen om het zo maar eens te zeggen…

Robert: Klopt!

Jacko: Dus eigenlijk ook die afstand wordt ook mede door webinars ehhm kleiner. ja want dat is natuurlijk ook door het internet, via webinars kunnen bedrijven het eigenlijk nog beter in gaan zetten door het internet en ook ik zie ook dat net als bol.com doen ook regelmatig webinars voor hun affiliates… dus dat ze tips geven van hoe kun je dat beter gaan verkopen zeg maar. nou wat doen hun ze doen een keer in de maand of weet ik veel doen ze zo’n webinar geven en bereiken ze in een keer wat is het duizenden affiliates.

Robert: Klopt, dus eeh ze bouwen daarmee ook een connectie op met hun affiliates, met hun promoters.

Jacko: Ja, en wat je natuurlijk ook nog hebt en dat hebben we ook nog niet besproken dat je het webinar opneemt en dat je dat dan op YouTube kan zetten.

Robert: Klopt, je kunt het op YouTube zetten. Of in een omschermde leeromgeving als het informatie is, of heel waardevolle informatie die je eigenlijk alleen beschikbaar wil stellen voor mensen die ervoor betalen of die zich aanmelden om het te volgen. En ja wat je nu ziet, de grote ontwikkeling die nu gaande ook is, is zeg maar automated webinars.

Jacko: Ja, en wat is dat dan?

Robert: Dat betekent dat je webinar geautomatiseerd is, en je dus niet meer live het webinar geeft, maar dat er een opname word afgespeeld. Ik moet zeggen, ik was daar tot een jaar geleden helemaal geen voorstander van, ik kreeg daar zelfs de kriebels van.

Er is software waarmee je de opname kunt faken, de chat kunt faken en ik vond dat gewoon veel te ver gaan.

Tot ik op een gegeven moment eigenlijk realiseerde van twee dingen: Op TV weet je ook niet of het live is ja of nee, ze geven de indruk dat al die spelletjes en wat dan ook live zijn. Nou je weet helemaal niet of dat live is, ze zeggen het niet. Soms geven ze wel die indruk en soms niet.

Maar dan accepteren we het ook. En het andere is, die automation op e-mail gebied heeft al plaatsgevonden. Als je als luisteraar in de internet marketing zit, dan weet je dat heel veel mails van Nuon / Essent, energiebedrijven, telecom voor heel veel bedrijven, die zijn niet persoonlijk geschreven.

Maar die komen uit de e-mail automation tool die ze gebruiken op een bepaald moment. Of na aanmelding, of na wat dan ook. Sturen zij die mails. En wij weten dat dat geen persoonlijke mails zijn, er zijn nog steeds genoeg mensen die denken dat dat soort mails gewoon heel persoonlijk geschreven zijn.

En dat volgende zie je ook dus gebeuren op webinars. Nou als je dan webinar automation gaat combineren met jouw e-mail automation, dan heb je natuurlijk hele krachtige tools om je bedrijf te laten werken voor jou. Zonder dat je zelf heel actief aanwezig hoeft te zijn op het intenet.

Jacko: Ja want je kunt dan als het ware een keer zo’n webinar opnemen en dan weet je dit werkt goed dit webinar dit verkoopt goed of het is leuk, dat waarderen mensen dan kun je het net zo doen alsof het live is. En vervolgens kunnen dus mensen naar dat webinar toekomen en die kunnen dan denken dat jij live dat webinar aan het geven bent en dan volgens mij kun je het dan ook nog zo instellen dat een gedeelte van het webinar dat je dat dus automated doet maar dat de gelegenheid om vragen te stellen dat dat wel live is.

Robert: Ja, afhankelijk van de tool die je gebruikt, kun je eventueel een live intro of live outro doen. Of op het einde live aanwezig zijn. En tussendoor vidoe doen.

Afhankelijk van de tool zijn er zeker mogelijkheden om dat te combineren. Wat je ook ziet is dat je eigenlijk niet hoeft te vertellen of een webinar wel of niet live is. Laat het gewoon in het midden.

Jacko: Ja want van wat ik zie als ik dan een webinar geef dat er dan ook een aantal mensen tussen zitten die een reactie geven met: ‘is dit live?’ ‘Kan je dan even mijn naam roepen,’ weetjewel.

Robert: Ja, nou ja, dat is op een gegeven moment kun je natuurlijk ook zeggen van eey, ik zie heel veel mensen die vragen of ik hun naam kan noemen. Maar het aantal reacties, we zitten hier met 300 of 500 man er van uitgaande dat iedereen 5 tot 10 chatberichten stuurt, dan heb je gewoon al 1000 questions of chatberichten. Dus die kun je nooit allemaal noemen.

Jacko: Ne het is natuurlijk sowieso onmogelijk. Je denkt wel dat dat wel in de nabije toekomst, want in Nederland zie je dat nog helemaal niet zoveel maar ik weet wel Amerika zie je veel meer die automated webinars zeg maar. Maar dat dat dus ook echt naar Nederland toe gaat komen ook?

Robert: Ja, de eerste Nederlanders die het doen weet ik al. Deels gericht op verkoop, lage prijs en producten. Maar ook gericht op leads genereren, maak een afspraak en dan vervolgens wel live het gesprek aangaan. En ik ben afgelopen jaar in Phoenix geweest, daar heb ik met een Amerikaanse webinar bouwen gesproken. En hij vertelde ook dat heel veel ziekenhuizen in Amerika gebruiken webinars, om medische informatie te verstrekken.

Die voorheen via een bijsluiter erbij zat, die wordt nu via webinar aangeboden.

Jacko: Oké en hoe moet ik dat dan zien? Medicijnen?

Robert: Nou uhm, noem een medicijn wat er is. En in plaats van of naast de bijsluiten krijg je dus een link naar het webinar en in het webinar wordt er dus uitgelegd wat de bijsluiters zijn.

Jacko: Ok…

Robert: En hoe je het moet gebruiken. Noem maar op en dat webinar kunnen ze twaalf keer per dag of twintig keer per dag inprogrammeren, zodat mensen het kunnen kijken wanneer zij dat willen.

Jacko: Maar is het dan, ja goed is het dan niet in dit geval beter om daar niet een webinar van te maken maar een video in een bepaald gedeelte omdat het toch niet uitmaakt of dat het live gegeven wordt zeg maar.

Robert: Ja, zij kiezen voor de webinar software zodat ze beter kunnen zien, wie wanneer kijkt en bepaalde acties verrichten.

Jacko: Je ziet natuurlijk de namen en de reacties zeg maar…

Robert: Ja, ja, dus dat. En dat andere is soms worden webinas bekeken. Dat iemand op Tweede Kerstdag of Eerste Kerstdag, terwijl jij en ik op eerste kerstdag bijvoorbeeld andere dingen doen dan een webinar geven.

Maar soms zijn er mensen / ondernemers, die pas op zo’n moment kans zien om iets te bekijken en dat ook willen bekijken en dan tot koop overgaan. Dus door die aan te gaan bieden, automated webinars, biedt je ook anderen de mogelijkheid om te leren.

Hetzelfde als veel webinars doen wij ’s avonds, maar er zijn ook mensen die ’s avonds werken omdat ze in de zorg werken, of andere diensten die ’s avonds zijn. Dus nooit ’s avonds kunnen deelnemen. Nou door zo’n webinar ook ’s ochtends aan te bieden, maar dan geautomatiseerd kun je die mensen ook beter bedienen.

Jacko: Ja en het is natuurlijk zo dat als mensen die het webinar willen zien moeten ze toch een email adres achter laten dus dan heb je toch weer een soort leadgeneratie.

Robert: Ja en de commitment van mensen is groter om te zeggen van “Hey, op vrijdagavond, nou vrijdagavond niet maar dinsdagavond bekijk ik het webinar of woensdagochend om tien uur schuif ik aan en bekijk ik dat webinar eens een keer. Binnen de komende 48 uur.

Jacko: Ja, precies dus dat je er echt een tijdstempel aanhangt zeg maar.

Robert: Ja, dus het brengt wat anders teweeg bij de mensen. Mensen gaan dan in de agenda tijd blokken voor het webinar.

Jacko: Ja je kunt het ook heel makkelijk op de bedankt pagina dus de pagina nadat mensen zijn aangemeld he belangrijk is dat mensen het in hun agenda moeten schrijven en dat ze het moeten uitprinten. eh en ook met een autoresponder van email marketing kun je natuurlijk een beetje ook echt meer aansporen om het echt daadwerkelijk te gaan bekijken.

Robert: Klopt, klopt, en aan de andere kant is het grappig. Want de ontwikkeling met TV is het natuurlijk dat we met Netflix, on demand willen kijken. En ook met uitgesteld kijken bij alle kabelmaatschappijen heel veel mogelijk is. Waardoor je juist niet meer op dat moment gaan kijken. Wie kijkt er nog live naar series? Van de mensen die jonger zijn dan 30. Zelfs ik, ja ik kijk sowieso weinig TV, maar meestal is het inderdaad ook nog eens uitgesteld kijken.

Jacko: Oké dus dan kijken wanneer het jou uitkomt?

Robert: Ja

Jacko: Ga maar verder.

Robert: Dus dan zie je eigenlijk twee tegengestelde bewegingen. Ik verwacht met webinars dat daar ook weer een soort Netflix achtige komt. Dat je daadwerkelijk on demand, ook dat is mogelijk bij sommige tools, om een soort on demand aanbod te doen. Dus dat op het moment dat ze hun e-mail achterlaten dan krijgen ze ook weer een soort opname te zien.

Jacko: Oké, je ziet ook vaak dat je bijvoorbeeld kunt kiezen uit vijf tijdstippen bijvoorbeeld.

Robert: Ja klopt.

Jacko: Heb je ook ervaring of zie je dat mensen moeten betalen om een webinar bij te kunnen wonen voor bijvoorbeeld één euro?

Robert: Uhm, ik zie dat in Nederland nog niet. Ik heb het wel in Duitsland gezien, dat het gebeurd. Volgens mij is het in Nederland, of nou ja ook.. Er zijn wel aanbieders die geld vragen voor webinars. Maar dan vaak maakt het dan deel uit van een training.

Jacko: Ja, ik zit zo even hardop te denken van zou het interessant zijn om bijvoorbeeld een euro te vragen om jezelf aan te kunnen melden voor dat webinar. Omdat dat eigenlijk al een financieel commitment is gemaakt mensen gaan sowieso komen. Je show-up rate is hoger. En ik denk dat als je iets gaat verkopen dan dat die conversie dan ook weer hoger ligt. Omdat mensen dus al eenmaal iets hebben betaald zeg maar.

Robert: Ja ik weet niet of 1 euro dan het juiste bedrag is. Maar ik kan mijzelf voorstellen dat je zegt van die kennis is zo waardevol, vijf euro met al je handlingskosten houd je daar niets aan over, althans bijna niks.

Maar met vijf of tien euro dat je best wel een bedrag kunt vragen, voor een zeer waardevol iets. Ik zie ook wel dat er bijvoorbeeld trainingen worden gegeven voor 40 of 50 euro. Dat kun je online natuurlijk ook perfect doen.

Jacko: Oké dat zijn sowieso interessante ontwikelingen wat er met webinars gaat gebeuren.

Robert: Ja, zeker en dat zie je ook wel met challenges die zijn veelal gratis. Maar die zie je ook al betaalde challenges komen. Of dat mensen een boek krijgen als ze deelnemen bijvoorbeeld. Dus je kunt ze op verschillende manieren ook inzetten.

Jacko: Oké kun je daar iets meer over vertellen die challenges? Hoe moet ik dat zien?

Robert: Nou wat ik wel zie is dat mensen een challenge doen, waarbij ondernemers zich kunnen inschrijven of mensen zich kunnen inschrijven. En dan doen ze mee aan een bepaalde uitdaging. Dat ze zoveel dagen achter elkaar e-mail krijgen of opdrachten krijgen en toch veelal gratis.

Maar ik weet ook wel dat er bepaalde betaalde varianten zijn geweest. Ook één variant dat dan ook een soort crowdfunding was om een boek te schrijven. Je kon dus meedoen en als je een wat hoger bedrag betaalde, dan kocht je ook gelijk dat boek dat werd uitgegeven of geschreven.

Jacko: Dus dat je een commitment maakt mee te doen zeg maar. Voor die challenge dat je weer direct wat terug krijgt zeg maar, als een bonus.

Robert: Ja!

Jacko: Oké, Robert we zijn nu ongeveer 40 minuten zo bezig. Over webinars aan het praten dus de tijd die gaat snel, ehhm heb jij nodig als mensen dit horen die willen gaan beginnen met webinars misschien ook affiliates die webinars gaan inzetten dat je zegt van dit moet je sowieso weten dit zijn sowieso de tips en die je gewoon moet weten om te gaan beginnen?

Robert: Eeeh… Nou een waarschuwing, webinars zijn verslavend. Daar weet je ook alles van.

Als je er eenmaal aan begint dan wil je ook gelijk niet anders meer. Dus dat even. En ik zou zeggen ga naar mijn website: Webinarexperts.nl, daar kun je sowieso de drie meest gebruikte tools vinden. En een testaccount aanvraag aanmaken en dan vind je van mij allerlei tips, steeds actuele tips rondom webinar software. En eigenlijk ook over alles dat rondom webinars speelt. Want webinars zijn onderdeel van jouw marketing en om webinars gevuld te krijgen moet je ook wel e-mail marketing en andere zaken inzetten.

Jacko: Ja en nu nog even een aanvulling want voor mij webinars echt sinds ik dat echt ben gaan doen. en daar moet ik jou ook voor bedanken, is echt mijn business veel beter gaan lopen ik doe veel meer omzet ehhm met webinars creëer je ook gewoon piekmomenten want ja als je een webinar organiseert en je verkoopt iets ehhm dan kun je tijdens je webinar gewoon heel veel verkopen doen.

Ik doe eigenlijk al mijn verkopen van een bepaald product alleen via webinars, dus dat is voor mij zijn webinars echt een soort van onmisbare tool geworden van mijn business. Dus ik kan sowieso iedereen die dit luistert aanraden om webinars te gaan toepassen in hun website en/of business en ook als affiliates zijnde kun je ook webinars echt gaan toepassen. om zo dus affiliate verkopen te gaan doen.

Robert: Klopt.

Jacko: Ja want ken je ook of misschien doe je dat misschien ook dat je met webinars dat je een soort van affiliate commisie of dat je affiliate producten verkoopt bijvoorbeeld voor webinar software of wat dan ook?

Robert: Uhmm … Ja webinar software, maar ook de webinars die ik geef zijn vaak met gastsprekers. Met jou of ook met anderen. Waar dan affiliate afspraken zijn. Afgelopen week heb ik nog een webinar gedaan over trainingsoftware, online e-courses maar ook rondom communicatietrainingen.

Ik doe dus heel veel webinars op basis van affiliate afspraken ook. Dat was ook het concept destijds bij lunchwebinar. Waarbij ik gastsprekers had, steeds een ondernemende expert gastspreker die dan ook over zijn uhm.. Ja zijn kennis deelde, en uiteindelijk een aanbod deed aan de deelnemers.

Jacko: Ik zou zo zeggen als je dit luistert en je wil webinars gaan geven sowieso doen en als je het gaat doen klop dan eerst even bij robert aan die kan je echt van stap A tot stap Z helpen om webinars op te gaan zetten en ja ik kijk in ieder geval enorm uit naar je boek wat 30 Maart gaat verschijnen.

Ik ben heel benieuwd naar je boekenlancering en hoe het zal gaan ik vind het in ieder geval heel spannend om dat een keer te gaan mee maken.

Robert: Klopt, jij bent er sowieso bij. En ik hoop ook op heel veel luisteraars van deze podcast.

Jacko: Ja, ik hoop het ook.

Robert mag ik jou van harte bedanken dat je de tijd hebt genomen om hier zo te zijn en je tips te geven?

Robert: Heel graag gedaan Jacko! Het is eigenlijk veel te kort die drie kwartiert. Volgens mij kunnen we er dagen mee vullen.

Jacko: Ik denk het ook en ik denk eigenlijk ook dit is voor mij mijn tweede podcast mijn eerste was 20 minuten dit was al 40 minuten als er met iedere podcast 20 minuten bijkomt…

Robert: Nee, volgens mij hebben we alle belangrijke zaken besproken.

Jacko: Ik denk het ook en ik denk eigenlijk ook dit is voor mij mijn tweede podcast mijn eerste was 20 minuten dit was al 40 minuten als er met iedere podcast 20 minuten bijkomt…

Robert: Ik kom wel over zes weken een keer terug!

Jacko: Ja, precies!

 

3 reacties

Laat een reactie achter