Internet marketing wordt ook wel online marketing of e-marketing genoemd.
Het is marketing van producten of diensten via internet. Door deze vorm van marketing worden het creatieve en het technische werkgebied samengebracht (design, ontwikkeling, adverteren en verkoop).
Er zijn bedrijfsmodellen binnen internet marketing te onderscheiden. De eerste is e-commerce, hierbij worden producten meteen aan de consument of bedrijven verkocht.
Het tweede model is lead-based websites.Hier gaat het over de strategie waarbij een onderneming waarde creëert door het krijgen van potentiële klanten van de website.
Affiliate marketing is het derde model, hierbij gaat het over commissies. Een product of een dienst is door een bedrijf gemaakt en het wordt door een ander verkocht aan de hand van commissie.
Local internet marketing is een strategie waar kleine bedrijven gebruik van maken.
De potentiële klanten worden in contact gebracht met de producten en diensten van dat kleine bedrijf. Hierbij wordt er veelal gebruik gemaakt van social media en gerichte online verkooppromoties.
Waaruit bestaat internet marketing?
Internet marketing bestaat onder andere uit reclamebanners, e-mailmarketing, zoekmachine optimalisatie (SEO), affiliate marketing, interactieve marketing en virale marketing.
Veel bedrijven maken gebruik van internet marketing. Het is onmisbaar in het dagelijkse leven. Zowel bedrijven als consumenten maken er vrijwel dagelijks gebruik van. Bedrijven kunnen de internet marketing zelf doen, maar ze besteden het vaak ook uit.
De online marketing kan uit worden besteed aan bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn. Dit zijn internet marketing bureaus.
Je kunt ook zelf een online marketeer aannemen en deze de internet marketing uit laten voeren. Welke keuze er gemaakt wordt, zal afhankelijk zijn van eigen kennis en expertise en van het budget. Een groot bedrijf besteedt het vaak uit, omdat zij er zelf geen tijd voor heeft.
Veel mensen hebben zich er in gespecialiseerd en kunnen daarom in worden gezet als internet marketeer voor grote en kleine bedrijven, om hen succesvol te maken onder de consumenten.