Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is als het ware e-mails sturen naar je prospects en/of klanten. Door e-mail marketing toe te passen kom je direct in de mailbox van je contacten en kun je een persoonlijke band opbouwen; omdat je e-mails kunt personaliseren.

Veel mensen denken dat e-mail marketing ouderwets is, maar dat is zeker niet het geval. Onderzoekers schatten dat Amerikaanse bedrijven in 2016 samen zo’n 2.468 miljard dollar uitgeven aan e-mail marketing.

Maar niet alleen uit cijfers van onderzoekers valt op te maken dat e-mail marketing razend populair is; doe je mailbox maar eens open. Hoeveel nieuwsbrieven heb je vandaag al gehad ;-)?

Het grote voordeel van e-mail marketing is dat je eigenlijk via massa-communicatie heel persoonlijk kunt communiceren.

De mailing verstuur je naar al je contacten, maar kan heel persoonlijk binnenkomen door de lezer bijvoorbeeld aan te spreken met zijn/haar voornaam.

Voordelen van e-mail marketing

  • E-mail marketing is erg goedkoop
  • Je kunt vandaag nog met e-mail marketing beginnen en direct een mailinglijst opbouwen
  • Je kunt super veel mensen tegelijkertijd bereiken
  • Je kunt e-mails personaliseren en zo een persoonlijke band opbouwen
  • Statistieken zijn nauwkeurig bij te houden. Zo kun je precies zien wie je mail opent, en wanneer
  • Je bent direct in de mailbox van de prospect/klant

Persoonlijk vind ik het super sterk dat je echt direct in de mailbox van de prospect/klant kunt komen. Je klikt simpelweg op ‘Verzenden’ en je mail is weg!

Nadelen van e-mail marketing

  • Een e-mail lijst opbouwen kan moeilijk zijn als je niet weet hoe je dit moet doen
  • Niet iedereen die op je mailinglijst staat gaat je e-mail openen
  • Sommige e-mail marketing software kan een hoge instapdrempel hebben
  • E-mails kunnen in de spam-box van de ontvanger komen

Hoe werkt e-mail marketing?

Om e-mail marketing toe te kunnen passen moet je beschikken over e-mail marketing software. Hiermee kun je contacten verzamelen en e-mails sturen.

Mensen moeten zich aanmelden voor je mailinglijst door hun naam (dit is niet verplicht) en e-mailadres in te vullen.

In Nederland is het verplicht dat mensen zich ‘dubbel aanmelden’, dit heet een ‘double-optin’. Mensen moeten hun aanmelding bevestigen.

Wanneer er contacten in de mailinglijst staan, kunnen er e-mails verstuurd worden door deze aan te maken en te verzenden naar de gewenste contacten.

Vervolgens kun je nauwkeurig de statistieken bekijken. Zo kun je zien wie de e-mail heeft geopend, op welk tijdstip dit was en wie er op een link in de e-mail heeft geklikt.

Één reactie op “Wat is e-mail marketing?

  1. Je stelt terecht als nadeel dat e-mail vaak in de spambox terecht komt. Het is steeds belangrijker om de technische inrichting op orde te hebben en de mails niet te zwaar te maken. Ook werkt het om veel te personaliseren en te varieren.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *