E-mail marketing is als het ware e-mails sturen naar je prospects en/of klanten. Door e-mail marketing toe te passen kom je direct in de mailbox van je contacten en kun je een persoonlijke band opbouwen; omdat je e-mails kunt personaliseren.

Veel mensen denken dat e-mail marketing ouderwets is, maar dat is zeker niet het geval. Onderzoekers schatten dat Amerikaanse bedrijven in 2016 samen zo’n 2.468 miljard dollar uitgeven aan e-mail marketing.

Maar niet alleen uit cijfers van onderzoekers valt op te maken dat e-mail marketing razend populair is; doe je mailbox maar eens open. Hoeveel nieuwsbrieven heb je vandaag al gehad ;-)?

Het grote voordeel van e-mail marketing is dat je eigenlijk via massa-communicatie heel persoonlijk kunt communiceren.

De mailing verstuur je naar al je contacten, maar kan heel persoonlijk binnenkomen door de lezer bijvoorbeeld aan te spreken met zijn/haar voornaam.

Voordelen van e-mail marketing

  • E-mail marketing is erg goedkoop
  • Je kunt vandaag nog met e-mail marketing beginnen en direct een mailinglijst opbouwen
  • Je kunt super veel mensen tegelijkertijd bereiken
  • Je kunt e-mails personaliseren en zo een persoonlijke band opbouwen
  • Statistieken zijn nauwkeurig bij te houden. Zo kun je precies zien wie je mail opent, en wanneer
  • Je bent direct in de mailbox van de prospect/klant

Persoonlijk vind ik het super sterk dat je echt direct in de mailbox van de prospect/klant kunt komen. Je klikt simpelweg op ‘Verzenden’ en je mail is weg!

Nadelen van e-mail marketing

  • Een e-mail lijst opbouwen kan moeilijk zijn als je niet weet hoe je dit moet doen
  • Niet iedereen die op je mailinglijst staat gaat je e-mail openen
  • Sommige e-mail marketing software kan een hoge instapdrempel hebben
  • E-mails kunnen in de spam-box van de ontvanger komen

Hoe werkt e-mail marketing?

Om e-mail marketing toe te kunnen passen moet je beschikken over e-mail marketing software. Hiermee kun je contacten verzamelen en e-mails sturen.

Mensen moeten zich aanmelden voor je mailinglijst door hun naam (dit is niet verplicht) en e-mailadres in te vullen.

In Nederland is het verplicht dat mensen zich ‘dubbel aanmelden’, dit heet een ‘double-optin’. Mensen moeten hun aanmelding bevestigen.

Wanneer er contacten in de mailinglijst staan, kunnen er e-mails verstuurd worden door deze aan te maken en te verzenden naar de gewenste contacten.

Vervolgens kun je nauwkeurig de statistieken bekijken. Zo kun je zien wie de e-mail heeft geopend, op welk tijdstip dit was en wie er op een link in de e-mail heeft geklikt.