Interview met business coach Jerry van Staveren

jerry van staveren interviewOngeveer een jaar geleden kwam ik in contact met Jerry van Staveren; we legden (online) contact en ‘connecte’ op social media als LinkedIn en Instagram.

Sinds dat Jerry volledig voor zichzelf is begonnen zie ik hem regelmatig voorbijkomen op de sociale media en afgelopen week vroeg ik hem dan ook om een gastblog te schrijven voor Internet Succes Gids.nl, welke inmiddels online staat.

Omdat ik behoorlijk wat enthousiaste reacties op zijn gastblog kreeg, leek het me tof om een interview met hem te doen, en deze op Internet Succes Gids.nl te plaatsen.

Hier stond hij gelukkig positief tegenover, en zie hieronder het inspirerende resultaat.

Interview met Jerry van Staveren

Kun je iets vertellen wie je bent en wat je doet?

Ik ben Jerry van Staveren, 34 jaar, vader van 2 geweldige zoontjes & ik ben business coach.

Op zich zegt de titel business coach niet zo veel. Waar ik mij op dagelijkse basis mee bezig hou is ondernemers ondersteunen & begeleiden om het volgende niveau te bereiken. Deze ondernemers hebben al een bestaande succesvolle business, maar ervaren hierin een knelpunt of belemmering.

In veel gevallen is dat de ondernemer die al jaren dezelfde omzet doet en dit niet kan doorbreken, de ondernemer die veel uren IN zijn business zit en AAN zijn business wil werken of die ondernemer die met alle mogelijkheden door de bomen het bos niet meer ziet.

Kortom: De ondernemer die de transitie van hard werken naar smart werken wil maken.

Je hebt bij een aantal toffe bedrijven gewerkt, kun je me aangeven wat de meest waardevolle les is die je geleerd hebt tijdens je periode?

Ik heb inderdaad het geluk gehad om bij hele mooie bedrijven te hebben gezeten en daar een kijkje in de keuken te hebben gekregen. Wat voor mij persoonlijk de meest waardevolle les was is dat het allemaal niet perfect hoeft te zijn. Het doen is veel belangrijker.

Van nature ben ik redelijk perfectionistisch, kritisch naar mijzelf en analytisch. Vanuit die eigenschappen heb ik dus vaak het gevoel dat iets helemaal tot in de puntjes geregeld moet zijn voor ik iets begin.

Als je dan ervaart dat bij grote beursgenoteerde bedrijven (met veel aanzien van de buitenwereld) het ook niet helemaal perfect tot in de puntjes geregeld is bewijst dat aan mij dat het belangrijker is om de sprong te wagen en dan gaandeweg het proces te perfectioneren.

Het loslaten van het perfectionistische en simpelweg ervoor gaan.

Waarom heb je besloten om voor jezelf te beginnen en waarom juist in deze periode van je leven?

Zover als ik terug kan kijken heb ik altijd de wens gehad om iets voor mijzelf te beginnen. Alleen zocht ik voorheen altijd de “veiligheid” en “zekerheid” op van een groot bedrijf. Dat zag ik tevens als een mogelijkheid om mijzelf op te leiden en inzicht te krijgen in hoe de “grote jongens” het bedrijfsmatig inrichten, zodat ik dit proces op een later moment voor mijzelf kon herhalen.

Vanaf mijn 15e heb ik in de sales gezeten, in verschillende markten met verschillende producten & diensten. Sales & de marketing kant daarvan kan ik dus inmiddels wel dromen. Het was alleen het punt van de ondernemerskant van dat verhaal dat mij tegenhield.

De voornaamste reden daarvoor was dat bij die grote bedrijven alles voor je geregeld werd, zoals de administratieve aspecten zoals bijvoorbeeld het correct bijhouden van de grootboekrekeningen etc. Op dat vlak had ik dus te weinig kennis voor mijn gevoel. Hierdoor liet ik mij in het verleden tegenhouden. Door mijn tijd als business coach bij Eelco de Boer & Winst was ik op dagelijkse basis bezig met ondernemers die de sprong al wel hadden gewaagd en hier successen mee behaalden.

Ik hielp ze toen eigenlijk om hun business te optimaliseren en zij hebben mij toen inzicht gegeven in dat ondernemen ook weer simpelweg een kwestie van doen is. Dus alle belemmeringen die ik voorheen wel voelde brokkelden toen steeds meer af.

jerry van staveren

Wat hield je tegen om het (nog) niet te doen?

Dat was echt die perfectionistische kant van mijzelf. Ik vond altijd dat ik te weinig ervaring had met de administratieve kant van het ondernemen. De administratieve rompslomp en regels zoals het BTW afdragen etc. Omdat dit altijd voor je geregeld werd bij die bedrijven en het zeker niet een kant is die mij aantrekt stelde ik het uit. Onbewust liet ik mij hier dus door tegenhouden en voelde ik mij te onvoorbereid op dat vlak.

Na het bijwonen van tientallen masterminds en ondernemerstrainingen viel het kwartje eindelijk.
Zelf adviseerde ik ondernemers altijd om de zaken waar zij geen affiniteit of kennis van hadden over te dragen aan een partner die hier wel expertise in heeft. Alleen bleek het lastig om dit zelfde principe op mijzelf toe te passen.

Maar het idee groeide en groeide en op een gegeven moment ging de knop om. Het was toen “Practice what you preach”

Je helpt ondernemers naar het volgende niveau. Kun je me wat vertellen waarom je dit doet? Wat is jouw drive hierachter?

Mensen oprecht verder helpen is in mijn ogen het mooiste wat er is.

Op mijn 15e kwam ik voor het eerst in aanraking met de term “sales manager” en dat was toen direct mijn doel. Het commerciële van verkopen combineren met het begeleiden van een team leek mij prachtig. De oogkleppen gingen op en ik ging er vol voor. Ik was geloof ik 23/24 toen ik ook echt sales manager werd en dat vond ik echt geweldig om te doen.

De kick van zelf een verkoop doen of je target halen werd echter na de loop der jaren steeds minder. Het voelde eerder als herhaling en daardoor raakte je gewend aan een deal of je target binnen halen. Daar zat de uitdaging niet langer in. De kick die ik daarentegen kreeg van een teamlid die zijn target of deal binnen haalde, dat vond ik prachtig!

Kennis delen en dan succesvol toegepast zien worden, dat werd de kick voor mij en daar ben ik in de loop der jaren nooit aan gewend geraakt. Iedere keer als je het enthousiasme ziet van iemand die zijn doelen bereikt door tips die jij hebt gegeven, dat is onbeschrijflijk.

Dat geeft mij de energie en voldoening om dit werk met veel plezier te doen.

Waar zie je dat het vaak misgaat bij (beginnende) ondernemers?

Eigenlijk is de rode draad in veel gevallen focus. Ze werken hard, maar niet smart. Ondernemers zijn van nature creatief, dus altijd bezig met nieuwe concepten of nieuwe aanvullingen om in de toekomst meer omzet, tijd of klanten te realiseren.

Ze kijken eigenlijk continue naar de horizon en zijn die aan het najagen. Ze steken daardoor veel tijd in zaken die op dit moment, in het heden, geen meerwaarde leveren voor hun business. Dit zijn zaken die pas interessant worden op langere termijn of zelfs nooit een succes zullen worden.

De zaken die de meeste omzet oplevert voor hun business zijn ze vaak aan gewend geraakt en nemen ze in veel gevallen voor lief. Dat kunstje kennen ze tenslotte en halen ze niet langer de voldoening uit. Het is dan veel interessanter om de tijd te steken in dat nieuwe en uitdagende project met al die potentie.

Het probleem daarmee is alleen dat als 80 procent van je omzet komt uit zaken waar je maar 10 procent van je tijd in steekt je niet bepaald “smart” aan het werken bent. Door hier vervolgens niet 10 maar 20 procent van je tijd in te steken zorgt al voor een compleet andere business.

Zoek de juiste balans en optimaliseer de dingen die werken. Als dat staat hou je vanzelf tijd over om je te richten op zaken waar je jouw creativiteit in kwijt kan.

jerry van staveren presentatie

Sta je er soms van verbaasd in hoeverre het internet door veel (beginnende) ondernemers nog compleet genegeerd word?

Niet alleen door beginnende ondernemers, het is een trend die ik bij veel ondernemers en bedrijven helaas nog zie. Als ik voor elke keer dat een business-to-business bedrijf tegen mij heeft gezegd “daar zit mijn doelgroep niet” een euro zou hebben gekregen dan had ik inmiddels ook in de quote500 gestaan denk ik.

Als je echter kijkt naar hoe ons leven zich de afgelopen jaren heeft ontwikkelt en zich steeds meer online gaat afspelen dan kan jij je niet de fout permitteren om het internet en social media te negeren.

Er zitten op dit moment ruim 9,5 miljoen Nederlanders op Facebook. Kijk eens om je heen en zie hoeveel mensen met hun neus achter hun smartphone of laptop zitten. Wees aanwezig waar je klanten zitten!

Het internet biedt hierin geweldige kansen, en dat zal alleen maar toenemen. Maak niet de fout dit te negeren.

Wanneer iemand/een bedrijf je inhuurt om je diensten uit te voeren; heb je het dan ook dat je zelf bepaalde inzichten opdoet? En zo ja, kun je me een voorbeeld noemen?

Eigenlijk altijd. Ik moet streng zijn in mijn klantselectie omdat mijn dienstverlening bestaat uit een maatwerk 1-op-1 coachings traject. Ik zal dus kritisch moeten zijn in waar ik mijn tijd in ga steken, omdat ik tijd niet kan opschalen of kan herinvesteren.

Ik moet de ondernemer dus simpel gezegd kunnen aanvullen met mijn expertise en krijg daardoor ook direct inzicht in de expertise die de ondernemer bezit waar ik dan op mijn beurt weer minder ervaring mee heb.

Vooral op het gebied van bloggen gebruik ik veel van deze ervaringen. Ik blog minimaal 1x per week en vaak komt het onderwerp dat ik behandel uit zo’n 1-op-1 sessie.

Hoe zet jij je website in in jouw business?

Als ik eerlijk ben is mijn website voor het grootste gedeelte een soort digitaal visitekaartje dat weergeeft wie ik ben en wat ik voor jou als ondernemer kan betekenen. Een eerste stap in het klanttraject zeg maar.

Het belangrijkste onderdeel van mijn website en tevens het meest interactieve deel is het feit dat ik mijn blogs erop zet. Daarin lever ik echt mijn meerwaarde en onderscheidend vermogen.

Overigens zet ik wel social media in om traffic naar specifieke pagina’s binnen mijn website te sturen, zoals bijvoorbeeld een aanmeld pagina of salespagina..

Ik zie dat je veel met social media doet, en dan met name Instagram. In hoeverre heeft social media jou geholpen om te staan waar je vandaag bent?

Social media is echt een onmisbaar onderdeel van mijn dienstverlening. Zonder social media zou ik niet staan waar ik op dit moment sta. Ik gebruik social media in alle marketinguitingen die ik doe, dus niet alleen instagram, maar ook facebook, linkedin, mijn facebook bedrijfspagina, youtube en zelfs google+.

Het is dé manier om zichtbaar te zijn en het contact met je volgers warm te houden.

Doe je zelf ook aan email marketing? En zo ja, nee, waarom wel/niet?

Grappig dat je daarover begint.

Ik doe zeker aan email marketing, maar ik heb sinds kort mijn email funnel geoptimaliseerd en weer actief gezet. Dit was een lang proces, maar de funnel die ik eerst had ingericht voelde niet goed meer. Ik heb daarom de keuze gemaakt deze stop te zetten en een maand of 2 de tijd te nemen om een funnel te creëren waarin ik echt waarde weg geef.

Ik neem mijn volgers in de nieuwe structuur ook echt mee door mijn meest waardevolle inzichten en alle kanalen die ik bezit.

Waarde is naar mijn mening ook echt het sleutelwoord als het om email marketing gaat.

Hoe ziet jouw ideale bedrijf er uit?

Mijn ideale bedrijf is een bedrijf waarin ik mijn kennis kan delen en een meerwaarde ben voor de ondernemers met wie ik samenwerk.

Ik geloof daarin ook in een gelijkwaardige samenwerking, want ik wil absoluut geen leraar zijn die voor de klas staat en huiswerk opgeeft. Jij hebt als ondernemer jouw expertise, ik heb mijn expertise en als we die samenvoegen moeten er mooie dingen gebeuren op een wijze waar we ons allebei prettig bij voelen.

Ik wil niet samenwerken met ondernemers die heel vragend in de klant positie gaan zitten onder de noemer van “wat ga jij voor mij doen?”. Ze moeten zelf een proactieve houding hebben en daadwerkelijk aan de slag gaan met de adviezen en strategieën. Het draait erom zelf de kennis op te doen en toe te passen. Dit zorgt voor vrijheid en onafhankelijkheid. Anders kunnen ze beter een bureau inhuren om zaken voor ze te regelen.

Intrinsieke motivatie is dus een belangrijk onderdeel van mijn ideale bedrijf en wat dat betreft vertoond de basis die ik heb gelegd met mijn business al zeker de vorm van mijn ideale bedrijf.

Waar zie jij jezelf (en je bedrijf) over pakweg vijf jaar?

Eigenlijk heeft het dan nog heel veel raakvlakken met wat ik nu doe.

Nog steeds wil ik dan met ondernemers samen werken en ze ondersteunen om meer uit hun zelf en hun business te halen.

Ik heb overigens geen ambitie om daarin de grootste van Nederland te worden want juist het persoonlijke spreekt mij aan. De 1-op-1 sessies waarin je maatwerk kan leveren en gericht stappen kan zetten vind ik geweldig.

Lezingen geven vind ik overigens ook geweldig om te doen en daarin wil ik mij blijven ontwikkelen. Zeker omdat je dan de groepsdynamiek hebt die je in het 1-op-1 traject mist. Dat zou ik wel meer willen gaan doen in de toekomst.

Tevens ben ik sinds kort bezig met een andere ondernemer om een netwerk van gelijkgestemden op te zetten. Een soort mastermind van ondernemers waarin wij inzichten, tips en strategieën met elkaar gaan delen. Het sparren met gelijkgestemden, elkaar uitdagen en scherp houden kijk ik erg naar uit. Over 5 jaar moet dat gevormd zijn tot een mooie groep mensen die elkaar versterken en aanvullen.

Als je één tip zou geven aan een beginnend ondernemer, wat is dat dan?

Haha één tip zal een uitdaging worden ben ik bang ;).

Stroop je mouwen op en werk keihard voor je idealen. Vooral aan het begin is het hard werken en zal je veel (ongevraagd) advies krijgen over hoe je een succesvolle business moet opbouwen, maar trek hierin echt je eigen plan en hou dit vol.

Het is tenslotte jouw business en die moet bij jou passen en compleet goed voelen. Dus pak uit die (ongevraagde) adviezen wat bij jou past en leg de rest naast je neer. Vaar je eigen koers.

Focus je daarnaast op dingen die op korte termijn omzet opleveren. Omzet bepaald uiteindelijk de levensvatbaarheid van je bedrijf. Zeker aan het begin waarin je waarschijnlijk nog geen financiële buffer of grote marketingbudgetten hebt opgebouwd.

Ik kom helaas nog te vaak beginnende ondernemers met verkeerde focus tegen die bijvoorbeeld ooit een webinar hebben bijgewoond en dat vervolgens direct voor hun business willen inzetten omdat de potentie van een succesvol webinar overweldigend is en ze daarmee de beoogde omzet direct kunnen binnenhalen.
Ze vergeten daarbij even dat wanneer je maar een maillinglijst van 50 adressen hebt een webinar nooit een succes zal worden.

ebook jerry van staverenZet dus strategische stappen en kijk kritisch naar wat je op korte termijn omzet gaat opleveren. Focus je inspanningen daarop.

Tevens ben je net zo sterk als je omgeving. Dus ga op zoek naar andere ondernemers in je omgeving die een voorbeeld voor je zijn en trek je aan hun op. Een goed voorbeeld heeft tenslotte twee keer zo veel waarde als een goed advies.

Meer weten over Jerry van Staveren en wat hij voor jou en je bedrijf kan betekenen?

Bezoek hier zijn website JerryVanStaveren.nl en download gratis zijn ebook ‘Next Level Sales Page’ waarin hij uitlegt hoe je een super converterende verkooppagina maakt.

10 reacties

Laat een reactie achter