SEM staat voor Search Engine Marketing en houdt in dat je de website beter in de zoekmachines vindbaar maakt. Dit kan doormiddel van SEO (Search Engine Optimazation) en SEA (Search Engine Advertising).
Door goed in de zoekmachines vindbaar te zijn, krijg je meer bezoekers naar je website en kun je dus meer leads en omzet genereren.
SEM wordt steeds belangrijker en meer toegepast door bedrijven.
SEM doormiddel van zoekmachine optimalisatie
Zoekmachine Optimalisatie (SEO) is een manier van SEM. Met Zoekmachine Optimalisatie optimaliseer je de website voor de gratis zoekresultaten in Google (de organische).
Hierdoor kun je dag en nacht gratis bezoekers naar je website krijgen.
Het voordeel van SEO is dat je niet hoeft te betalen voor bezoekers, aangezien bezoekers via de gratis zoekresultaten komen.
Lees hier 5 tips om hoger in Google te scoren.
SEM doormiddel van zoekmachine advertising
Je kunt er ook voor kiezen om aan de slag te gaan met zoekmachine advertising (SEA). Hiermee ga je advertenties maken die bijvoorbeeld in Google verschijnen.
Het grote voordeel van SEA is dat je al direct veel bezoekers naar je website kunt krijgen. Je maakt een campagne, activeert deze en als je maar betaald komen er wel bezoekers naar je website.
Nadeel is dat je wel moet betalen voor deze bezoekers, en als je website dus geen goede funnel of hoge conversie heeft, kun je verlies draaien.