Keyword density houdt de hoeveelheid keer een bepaald woord (of term) in een tekst voorkomt.
In de vroege jaren van SEO (Search Engine Optimization) kon je nog door heel veel keer een bepaalde zoekterm in de tekst te gebruiken, hoog in Google scoren. Je sprak dan van een hoge keyword density.
Tegenwoordig is Google uiteraard zo slim om dit te herkennen, en straft je er voor af als je opzettelijk (te) veel een bepaalde term gebruikt.
Aanbevolen keyword density
Normaal gesproken wordt geadviseerd om een keyword density van tussen de 2 en 4 procent te hanteren.
Via tools als de Yoast SEO plugin kun je eenvoudig checken wat de keyword density van je pagina is.
Ik adviseer echter om je hier niet echt mee bezig te houden, en gewoon een natuurlijke tekst over een bepaald onderwerp te schrijven. Door je niet bezig te houden met hoeveel keer de term in de tekst voorkomt, komt je tekst veel natuurlijker over. Dit is gunstig voor de bezoeker (de lezer) en ook Google merkt dit op.
Schrijf altijd voor mensen, en niet voor robots.