Een herhalingsaankoop is wanneer een klant voor een tweede of derde keer bij een bedrijf koopt. De klant heeft dan meerdere keren bij hetzelfde bedrijf gekocht.
De klant komt dus terug bij het bedrijf, en zodoende is er sprake van een herhalingsaankoop.
Een goed voorbeeld hiervan is wanneer een klant een voedingssupplement bij een bepaald bedrijf koopt, en wanneer deze op is, weer opnieuw hetzelfde voedingssupplement bij hetzelfde bedrijf aanschaft.
Waarom zijn herhalingsaankopen zo belangrijk?
Als bedrijf wil je natuurlijk zoveel mogelijk herhalingsaankopen. Je wilt natuurlijk dat klanten bij je blijven kopen.
Een groot voordeel van herhalingsaankopen is dat je (vaak) geen extra marketinguitgaven voor dezelfde klant hebt.
De klant is immers al klant, en weet het bedrijf te vinden.
Je hoeft zo dus niet meer geld uit te geven, om een verkoop te realiseren.
Klantwaarde verhogen
Het is veel makkelijker om meer geld uit je huidige klanten te halen, dan nieuwe klanten te krijgen.
Mensen die al eens eerder iets bij je hebben gekocht, zijn veel sneller geneigd om nogmaals iets bij je te kopen. Hierdoor verhoog je de klantwaarde.
Toen ik mijn nieuwe cursus lanceerde, deed ik dit eerst aan huidige klanten. De conversie hiervan lag stukken hoger dan toen ik de cursus lanceerde aan mensen die nog nooit bij mij hadden gekocht.