Conversie optimalisatie is het optimaliseren van conversies en dus zo veel mogelijk resultaten krijgen.

Als je een landingspagina hebt waar je leads (naam en mailadressen) verzamelt, en je bent bezig met conversie optimalisatie, dan probeer je om de pagina zo in te delen dat je zoveel mogelijk leads verzamelt. Het conversieratio gaat dan omhoog.

Kort gezegd is conversie optimalisatie het verbeteren van je website, landingspagina of webshop om zoveel mogelijk leads en verkopen te behalen.

Waarom conversie optimalisatie?

Je wilt natuurlijk dat je website zoveel mogelijk opbrengt.

Door met conversie optimalisatie aan de slag te gaan, kun je veel meer resultaten met je website behalen.

Stel dat je door één simpele wijziging op een landingspagina 5% meer leads binnenhaalt, dan betekent dit natuurlijk ook meer aanvragen en uiteindelijk meer verkopen.

Het is altijd verstandig om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan.

Hoe conversie optimalisatie toepassen?

De meest voor de hand liggende manier om met conversie optimalisatie aan de slag te gaan is door te gaan splittesten.

Door pagina’s met elkaar te testen, en te kijken welke pagina er converteert, kun je constant een hoger conversieratio krijgen.

Je test dan verschillende pagina’s tegen elkaar af, en ziet welke pagina er beter converteert, en dus meer leads of verkopen genereert.

Splittesten kun je eenvoudig doen met tools als Google Webmaster Tools of LeadPages.