Een sales promotie is eigenlijk het opzetten van een speciale actie, om zo meer verkopen te realiseren.

Met een sales promotie kun je bijvoorbeeld denken aan een kortingsactie. Door een kortingsactie op te zetten kun je in een kortere tijd meer verkopen realiseren dan normaal.

Met een sales promotie zet je dus een speciale actie op, waardoor er vaak meer verkopen ontstaan.

Een andere naam voor sales promotie is verkoopbevordering.

Voorbeeld sales promotie

Ik zal je een voorbeeld geven van hoe ik sales promoties in zou kunnen zetten in mijn business.

In mijn business verkoop ik de videotraining de Affiliate Marketing Revolutie. Eens in de zoveel tijd doe ik een sales promotie. Dit houdt in dat ik één week ‘reserveer’ om een kortingsactie de deur uit te doen.

Ik mail dan mijn leads dat ze tot vrijdagavond 22:00 uur de tijd hebben om mijn videotraining met 10,- euro korting te kopen. Hiervoor schrijf ik speciale mails, om mensen er op te attenderen dat de korting loopt, en op vrijdagavond afloopt.

Dit zorgt altijd voor meer sales dan normaal.

Nadelen

Natuurijk zijn sales promoties goed om meer verkopen te realiseren, maar dit kan ook voor (lange termijn) nadelen zorgen.

Als je meerdere sales promoties doet, kunnen mensen dit doorhebben en dus wachten totdat je weer een nieuwe sales promotie doet – om zo minder geld uit te hoeven geven.

Ze weten immers toch dat je om de zoveel tijd korting geeft.