SERP staat voor Search Engine Rankings Page en betekent eigenlijk de pagina die je ziet als je iets zoekt in Google. Wanneer je dus iets intypt in Google, en de resultaten te zien krijgt, kom je op de SERP van Google terecht. Hier kun je dan verder klikken naar websites die meer informatie over de zoekterm waarop je hebt gezocht bevatten.

Op de SERP pagina vind je verschillende resultaten, waarbij het afhankelijk is waarop je zoekt. Zoek je bijvoorbeeld op een plaatsnaam, dan is de kans groot dat je ook een voorbeeld van Google Maps te zien krijgt, met daarop de plaats waar je naar zocht. Zoek je op een product naam, dan is de kans groot dat je ook Google Shopping resultaten te zien krijgt. Daarnaast bestaat de SERP pagina vaak uit betaalde- en organische zoekresultaten.

Waar staat jouw pagina in de Google SERP?

Als je een eigen website hebt, wil je natuurlijk weten waar jouw website in de SERP pagina van Google staat.

Hiervoor kun je een zogenaamde SERP-checker gebruiken. In de onderstaande video laat ik je zien hoe je jouw echte positie in de SERP kunt checken.

Door deze tool te gebruiken kun je zien waar je website écht in de Google SERP resultaten staat.