Hosting en SEO

Waarom hosting en snelheid zo enorm belangrijk zijn

Gemiddelde leestijd: 13 minuten
hosting en seo

Alle eigenaren van een website/webshop hebben een gezamenlijk doel; zoveel mogelijk bezoekers trekken. Een bezoeker kan echter maar één website tegelijkertijd bezoeken, waardoor het binnen niches een ware strijd is om bezoekers aan te trekken.

Om zoveel mogelijk bezoekers naar jouw website te trekken, kan je gebruik maken van zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd.

Sterker nog; het is eigenlijk van cruciaal belang om SEO op de juiste manier in te zetten. Door met SEO op de juiste manier aan de slag te gaan, verkrijg je immers hoge rankings binnen Google. Je weet daardoor meer en meer organische bezoekers te trekken; dat is zéker het geval als jouw website op één van de drie bovenste hits binnen Google staat. Maar, hoe zorg je er nou voor dat jouw website dáár komt te staan? Daar moet je de nodige tijd, aandacht en geld in investeren.

Het is namelijk zo dat de SEO een omvangrijk proces is. Het is een proces dat nooit stopt, het is een proces waarbij je moet blijven optimaliseren en het is een proces waarbij je rekening met veel verschillende factoren moet houden. Dit is allemaal te ‘danken’ aan het ingewikkelde algoritme van Google. Dit algoritme hecht een bepaalde waarde aan elke website, waarbij het algoritme zich op onwijs veel verschillende zaken richt. Welke zaken dit exact zijn, is niet volledig bekend; het algoritme wordt immers niet door Google transparant gemaakt.

Her en der valt wel te lezen dat de hosting van invloed is op de SEO van een website. Is dat ook zo? Speelt hosting een cruciale rol bij het optimaliseren van een website? En waar moet je rekening mee houden bij het uitkiezen van een juist webhostingpakket? Op die vragen vind je in dit artikel het passende antwoord.

Inhoudsopgave

Welk verdienmodel past het beste bij jou?

Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.

Het belang van hosting

Als je met een website aan de slag wilt gaan, heb je sowieso twee dingen nodig: een domeinnaam en een hostingpakket. Nadat je de domeinnaam aan het hostingpakket gekoppeld hebt, komt de website echt online te staan. Het is dus níet mogelijk om een website te lanceren zonder daarvoor een hostingpakket af te sluiten.

Het is hierbij wel goed om te weten dat er nogal veel verschillende hostingpakketten bestaan. Al deze hostingpakketten hebben zo hun voor en tegens en komen in bepaalde situaties uitermate goed van pas. Welk hostingpakket jij dan het beste voor jouw website kunt gebruiken? Dat is volledig afhankelijk van het soort website en wat jouw voorkeuren zijn; daarover vind je later in dit artikel meer informatie.

Eerst willen we benadrukken dat het belang van een goed hostingpakket bijzonder groot is. Dat heeft niet alleen met de zoekmachineoptimalisatie te maken, maar óók met de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. De huidige internetgebruiker is namelijk behoorlijk kritisch. Laadt jouw website niet snel genoeg? Dan kiest de internetgebruiker al snel zat voor de website van jouw concurrent; je ziet in dat geval de mogelijke inkomsten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

We kunnen dus alvast één ding stellen; het met oog op de gebruiker/bezoeker is de keuze voor het juiste hostingpakket van cruciaal belang. Indien je niet het juiste hostingpakket kiest, stapt de bezoeker al snel over naar de website van jouw concurrent. Een bezoeker wil immers niet wachten totdat jouw website geladen is; nee, de website moet dírect geladen zijn. Met het oog op de gebruiksvriendelijkheid moet de hosting van jouw website dus zéker op de orde zijn. Maar, wat is nou de invloed van hosting op je SEO? Daarover lees je hieronder alle relevante informatie.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.
Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

SEO en hosting

Is er een cruciaal verband zichtbaar tussen de hosting van jouw website en de zoekmachine optimalisatie? Is het mogelijk om met een matig hostingpakket de bovenste posities in Google in te nemen? Of hecht het algoritme van Google niet al te veel waarde aan het hostingpakket waar jij voor gekozen hebt? Op dergelijke vragen is het lastig om een eenduidig antwoord te verstrekken.

Dit heeft puur te maken met het feit dat niemand 100% zeker weet hoe het algoritme van Google opgebouwd is. Er is niemand die met 100% zekerheid vast kan stellen welke factoren nou van grootste invloed zijn op de waarde van jouw website. Wat we echter wel zeker kunnen stellen, is dat de hosting zéker van invloed is op de zoekmachine optimalisatie van jouw website. Hoe dat precies zit, bespreken we hieronder graag aan de hand van verschillende facetten.

Allereerst is het goed om te weten dat je geen groot verschil merkt tussen bijvoorbeeld twee hostingproviders die zich richten op het bieden van goedkope hosting voor WordPress websites. Deze twee hostingproviders bieden hoogstwaarschijnlijk min of meer dezelfde soort hosting aan, maar vragen daar wellicht een nét ander prijskaartje voor. Aangezien de verschillen tussen deze twee hosting pakketten miniem zijn, merk je hier niet direct verschil in terug. 

Mocht je graag willen starten met een nieuwe WordPress website, kan het niet al te veel kwaad om met een dergelijke budget hostingprovider te beginnen. Wil je het echter direct goed doen? Dan is het aan te raden om direct te kiezen voor een kwalitatieve provider. Onderzoek wijst namelijk overduidelijk aan dat de hosting van een kwalitatieve provider significant beter is. Iets dat óók opgemerkt wordt door het algoritme van Google!

Hosting – budget provider vs. kwalitatieve provider

Om bovenstaande vaststellingen nader uit te leggen, is het goed om te kijken naar het verschil tussen een budget provider en een kwalitatieve provider. Het belangrijkste verschil tussen deze providers is niet alleen terug te vinden in de service die verleend wordt, maar ook in de servers die gebruikt worden. Een budget provider is niet zomaar in staat om de voordelige prijzen te hanteren; nee, in de meeste gevallen bespaart deze provider op het gebied van de server.

De budget provider is hierdoor in staat om de prijzen laag te houden, maar de server werkt niet perfect. Dit merk je ook terug aan een website die via een budget provider gehost is; de downtime is relatief hoog, de snelheid is niet perfect en de website heeft mogelijk eerder problemen met de hosting. Dat ligt bij een kwalitatieve provider compleet anders.

Een kwalitatieve provider heeft namelijk geïnvesteerd in de juiste servers, in de juiste hardware en in de juiste service. Hierdoor ligt de downtime een stuk lager, is de website een stuk sneller en ervaar je een stuk minder problemen. Dit merkt niet alleen de bezoeker, maar ook zeer zeker het algoritme van Google. Het algoritme van Google merkt immers op dat de website vele malen sneller is, dat de website (nagenoeg) geen downtime heeft en dat alles naar wens functioneert.

Dit zorgt uiteindelijk voor een betere waardering door het Google algoritme. Kunnen we met dit 100% zekerheid vaststellen? Nou, niet met 100% zekerheid, maar wel met 98% zekerheid. Meerdere website eigenaren hebben deze proef immers op de som genomen; uiteindelijk komen zij stuk voor stuk tot de conclusie dat een kwalitatieve provider betere prestaties levert dan een budget provider. Dat is niet alleen te merken voor de bezoeker, maar dus ook in de waarde die door het algoritme aan de website gegeven wordt.

Waar hecht het Google algoritme waarde aan?

Je hebt hierboven kunnen lezen dat de zoekmachine optimalisatie en de hosting van een website een causaal verband kennen. Mocht je de hosting niet op orde hebben, is het dus een stuk lastiger om de website hoog in de rankings van Google te krijgen. Daarentegen is dat een stuk beter te doen als je voor een kwalitatieve provider kiest. Het klopt dat je daar meer voor moet betalen, maar daar krijg je – zeker op de lange termijn – ook een stuk meer voor terug.

Om bovenstaande vaststellingen nader te kunnen onderbouwen, bespreken we graag enkele facetten waar het algoritme van Google waarde aan hecht. Let wel op; dit kan eveneens niet met 100% zekerheid vastgesteld worden, maar is wel gebaseerd op de algehele gedachten die binnen de wereld van SEO aanwezig zijn:

  • Snelheid
  • Prestaties van de website
  • Downtime van de website

Google hecht allereerst veel waarde aan de snelheid van een website. Het is niet zomaar dat veel website/webshop eigenaren zich met bezig houden met de pagespeed van de website. Het is bovendien niet zomaar dat Google hier zelf een tool voor ontwikkeld heeft; Google PageSpeed Insights geeft alle website eigenaren een perfect inzicht in de huidige stand van zaken. Mocht de score hier niet al te hoog uitvallen, is dat een duidelijk teken dat er nog veel werk aan de winkel is. 

Hieruit blijkt tevens dat het algoritme van Google zéker waarde hecht aan de snelheid van de website. Hoe kan je de snelheid van jouw website omhoog krikken? Door te optimaliseren én door in de basis al voor een kwalitatieve hosting te kiezen.

Daarnaast kijkt het algoritme van Google ook naar de prestaties en naar de downtime van een website. Dit valt iets lastiger te specificeren dan de snelheid van een website, maar is wel degelijk van belang voor de waarde die door Google aan een website gegeven wordt.

Door voor een goede hostingprovider te kiezen, weet je de snelheid, downtime en prestaties van de website te optimaliseren. Het logische gevolg daarvan is dat de website op een betere beoordeling van Google kan rekenen, waardoor de website een hogere ranking binnen de zoekmachine krijgt. Dit leidt op den duur tot meer bezoekers, meer inkomsten en dus ook voor een groei van jouw website/onderneming. Aan de hand van deze uitleg kan er dus maar één ding geconcludeerd worden; de invloed van hosting op de SEO is zeker groot te noemen.

Overige aspecten van SEO

Als je de hosting van jouw website op orde hebt, ben je er echter nog niet. Het is goed om te weten dat de hosting slechts één van de vele onderdelen is waar zoekmachine optimalisatie betrekking op heeft. Als je eenmaal voor een kwalitatieve provider gekozen hebt, kan je dus niet achteraf leunen en de bezoekers welkom gaan heten op jouw website. Nee, je moet continue doorgaan met het verder optimaliseren van jouw website. Waarom? Omdat het algoritme van Google niet stil staat en omdat jouw concurrenten ook niet stil staan.

Jouw concurrenten zijn, als het goed is, ook druk bezig met het optimaliseren van de website. Dit doen zij puur om jou en de andere websites in de niche te verslaan; zoals je in de inleiding al hebt kunnen lezen, kan elke bezoeker slechts één website tegelijkertijd bezoeken. Als jij het deze bezoeker direct naar zijn/haar wens weet te maken, weet je deze bezoeker dus te behouden. Mede daarom is het onwijs belangrijk om bezig te blijven zijn met SEO.

Zorg daarom continue voor verbeteringen aan jouw website. Zorg continue voor nieuwe, hoogwaardige en unieke content. Zorg continue voor nieuwe links die op andere websites geplaatst worden. Zorg continue voor meer engagement op bijvoorbeeld social media. Zorg al met al continue ervoor dat jouw website niet stil staat, maar continue in beweging blijft. Stilstand is immers achteruitgang, zélfs als je de SEO en hosting op orde hebt. 

SEO en hosting; de slotconclusie

Is het zo dat de hosting van invloed is op de SEO en op de ranking van jouw website? Ja, dat is zeker het geval. Meerdere A/B onderzoeken laten zien dat websites die gebruik maken van een kwalitatief hostingpakket een beter oordeel van Google krijgen. Het is dus een op zichzelf staand feit dat de hosting van invloed is op de zoekmachineoptimalisatie.

Het uitkiezen van een goed hostingpakket doe je echter niet alleen voor Google. Nee, als jouw website snel is en weinig downtime kent, maken bezoekers ook met veel plezier gebruik van jouw website. Je weet dus niet alleen Google blij te maken, maar ook al jouw bezoekers. Daarmee voorkom je dat bezoekers naar websites van jouw concurrenten overstappen, waardoor je uiteindelijk de voorsprong op jouw concurrentie weet te behouden. Dat is de investering in een kwalitatief hostingpakket dubbel en dwars waard. Ga dus direct op zoek naar een kwalitatieve hostingprovider en zet de volgende stap naar een hoge ranking binnen Google! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Ook starten met geld verdienen online?

Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid. Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.

Één reactie op “Hosting en SEO

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *