Facebook tips: 27 tips die je DIRECT kunt toepassen!

facebook tipsFacebook tips die je (internet) business een flinke boost zullen geven.

Iedereen die me een beetje volgt weet dat ik Facebook behoorlijk toepas om geld te verdienen. Met Facebook kan ik namelijk eenvoudig (en heel goedkoop) bezoekers naar mijn website krijgen, leads verzamelen en verkopen realiseren.

Als je op deze pagina terecht bent gekomen is de kans groot dat je op zoek bent naar Facebook tips om je Facebook pagina, je website en/of je bedrijf een flinke boost te geven.

En dat is ook helemaal niet gek ook, Facebook is vandaag de dag een geweldige tool om enorm veel klanten, exposure en leads te krijgen.

Hieronder vertel ik je 27 Facebook tips die je direct kunt toepassen, en waarmee je enorm snel resultaten mee gaat boeken. Deze 27 Facebook tips pas ik ook zelf toe op mijn business.


Facebook tip #1: Maak een Facebook pagina

De nummer één tip om te beginnen is natuurlijk om een Facebook pagina te maken, want zonder Facebook pagina kun je weinig marketing op Facebook doen.

Begin dus met het maken van een Facebook pagina.

Dit kun je eenvoudig doen door naar deze pagina te gaan en een eigen pagina aan te maken.

Geef als naam, de naam van je business mee (de naam waarmee jij naar buiten wilt komen) en vergeet ook niet om het webadres van je website toe te voegen.

keuzes om een Facebook pagina te maken

Facebook tip #2: Gebruik een goede profiel- en headerfoto

Wanneer je een Facebook pagina hebt gemaakt, is het verstandig om een goede profiel en headerfoto voor je Facebook pagina te kiezen.

Door de juiste afmetingen te gebruiken weet je zeker dat je foto’s goed passen.

Dit zijn de juiste afmetingen:

Profielfoto: 180 x 180 pixels

Header afbeelding: 828 x 315 pixels

Header van de Internet Succes Gids.nl Facebook pagina.

Header van de Internet Succes Gids.nl Facebook pagina.

Als profielfoto kun je het logo van je bedrijf doen, en als header foto kun je het beste iets doen waar je bedrijf voor staat. Hiervoor kun je ook tekst in de afbeelding plaatsen, bijvoorbeeld de kernwoorden van je bedrijf, of wat mensen op jouw Facebook pagina kunnen vinden.

Facebook tip #3: Nodig je vrienden uit om je pagina te liken

vrienden uitnodigen FacebookEerlijk is eerlijk: hier zul je niet heel veel aan hebben, maar het is toch fijn dat je Facebook pagina alvast een paar likes hebt.

Daarnaast zien vrienden van vrienden dit ook weer, zodat je pagina (en dus ook je website) meer exposure krijgt.

Invite dus je vrienden om je Facebook pagina te liken.

Hierdoor zullen al snel de eerste likes verschijnen, en zullen ook andere mensen je Facebook pagina zien, en misschien wel liken. Dit zorgt voor wat social proof waardoor andere mensen ook weer sneller je pagina zullen gaan liken.

Facebook tip #4: Koop nooit likes

Doe dit echt nooit. Koop simpelweg nooit Facebook likes.

Natuurlijk, het staat goed dat je pagina veel likes heeft, en het is misschien een beetje tegenstrijdig met Facebook tip 3, maar wanneer je likes gaat kopen, ga je ‘ineens’ heel veel likes krijgen van mensen uit Indonesië en andere landen waar jouw business helemaal niet actief is.

Besef goed dat wanneer je Facebook likes koopt, je vaak geen ‘echte likes’ koopt.

Hierdoor kun je bijvoorbeeld 10.000 likes voor je Facebook pagina hebben, waar vervolgens geen enkele interactie op plaats vind als je een bericht plaatst. Dat staat natuurlijk niet goed.

Daarnaast kan Facebook alle neppe likes verwijderen, en ben je dus én je geld kwijt én je likes kwijt.

Nooit doen dus.

Facebook tip #5: Plaats een Facebook like box op je website

Een Facebook like box is een goede manier om bezoekers van je website er op te wijzen dat je een Facebook pagina hebt, en dat er dus enige vorm van social proof is.

Wanneer mensen zien dat andere mensen een pagina leuk vinden, en dan in dit geval de pagina van de website die ze momenteel bezoeken, geeft dat aan dat ze ‘blijkbaar niet de enige bezoekers zijn’, en dat de website dus een achterban heeft.

Daarnaast kunnen bezoekers zo makkelijk naar je Facebook pagina navigeren en je pagina vanaf je website liken.

Hier leg ik uit hoe je een Facebook like box kunt maken en kunt plaatsen op je website.

Facebook tip #6: Laat je website bezoekers artikelen liken

Wanneer je nieuwe content op je website hebt, wil je natuurlijk dat zo veel mogelijk bezoekers je nieuwe content gaan lezen en ook weer gaan delen.

Een goede manier om dit te doen is om boven of onder je content ‘share knoppen’ te plaatsen.

Hiermee kunnen bezoekers makkelijk op de ‘like’ knop klikken en de content aan hun vrienden aanraden.

Daarnaast is dit ook weer goed voor Google, want hoe meer ‘likes’ de content heeft, hoe meer ‘sociale links’ er naar je content verwijzen.

Facebook tip #7: Spoor je fans aan om te taggen/liken/reageren

De meeste mensen (je fans) zullen niet zo snel reacties plaatsen of berichten liken die je publiceert op je pagina.

Mensen zien je berichten wel, maar de meeste mensen zullen er niet op reageren.

Je kunt de interactie op je berichten vergroten door je fans aan te sporen om te reageren/liken/taggen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door je bericht af te sluiten met: “Tag je vrienden die dit ook mooi zouden vinden!”, of “Laat in de reacties even weten wat jij er van vind!”, of “like als je het er mee eens bent!”.

reacties uitlokken op Facebook

Je zult zien dat mensen sneller gaan taggen, reageren en/of liken.

Facebook tip #22 die ik in dit artikel plaats is ook geweldig voor het vergroten van de interactie op je pagina.

Facebook tip #8: Plaats stabiel nieuwe updates

Het is belangrijk om regelmatig nieuwe updates te plaatsen.

Niet de ene week heel veel updates, en dan een week later helemaal geen updates. Facebook houdt dit namelijk ook bij, en hoe ‘stabieler’ je bent, hoe beter dat is. Je updates zullen dan ook aan meer fans getoond worden.

Wanneer je namelijk een maand niet actief bent geweest, en dan ineens een update plaatst, zal deze update niet aan veel fans getoond worden.

Je moet eerst weer interactie opbouwen. Door constant en stabiel nieuwe updates te plaatsen, maak je het jezelf veel makkelijker.

Facebook tip #9: Wissel je content af

Plaats niet alleen maar hetzelfde type content.

Bij veel Facebook pagina’s zie ik dat ze bijvoorbeeld alleen maar links naar hun website plaatsen. Dat is niet goed en gaat niet werken.

Wissel dit af.

Plaats bijvoorbeeld op maandochtend een update met een foto, op maandagmiddag een (kort) verhaal/inspiratie moment en maandagavond een update met daarin een verwijzing naar een YouTube video.

Zo hou je het interessant voor je fans, en ook Facebook vind dit beter.

Facebook tip #10: Wees authentiek

Jij bent niet als een ander merk of ander persoon. Straal dat ook uit op je Facebook pagina.

Ik kom maar al te gauw pagina’s tegen die een ander bedrijf willen ‘nadoen’ en niet echt een eigen (persoonlijke) uitstraling hebben.

Wanneer jij echt wilt opvallen op Facebook, zul je authentiek moeten zijn. Dit kun je doen door unieke content te plaatsen.

Denk bijvoorbeeld aan ‘achter de schermen’-video’s, foto’s en persoonlijke berichten.

Facebook tip #11: Verwijs bezoekers naar je opt-in pagina om leads te verzamelen

Mijn business draait grotendeels op het verzamelen van leads (naam en e-mailadressen).

Doordat ik continu nieuwe leads verzamel, doe ik ook continu nieuwe verkopen. Ik bereik telkens nieuwe mensen, en breid mijn mailinglijst elke dag opnieuw uit.

Facebook is een geweldige tool om nieuwe leads te verzamelen, en nog goedkoop ook.

Je kunt namelijk heel eenvoudig een advertentie maken, waarmee je bezoekers naar je opt-in pagina verwijst.

Zo gaan bezoekers direct van Facebook naar je opt-in pagina, en verzamel je telkens nieuwe leads.

Facebook tip #12: Gebruik Facebook Lead Ads om leads te verzamelen

Een nog makkelijkere (en goedkopere) manier om leads naar je mailinglijst te krijgen, is om Facebook Lead Ads te gebruiken.

Facebook Lead Ads is relatief nieuw. Door Facebook Lead Ads te gebruiken verzamel je leads direct vanaf Facebook naar je mailinglijst. In de video hieronder laat ik je zien hoe dit werkt en hoe je dit kunt toepassen.

Facebook tip #13: Plaats retargeting en conversie pixels

Iets wat adverteren op Facebook zo aantrekkelijk maakt, is dat je heel eenvoudig retargeting en conversie pixels kunt plaatsen op je website.

Een retargeting pixel is dat je bijvoorbeeld mensen die al op je website zijn geweest, opnieuw kunt ‘targeten’ met je Facebook advertentie. Die advertentie richt je dus alleen op de mensen die al op je website zijn geweest.

Door een conversie pixel op de pagina te plaatsen die mensen te zien krijgen als ze zich hebben ingeschreven voor je mailinglijst of iets hebben gekocht op je website, kun je ‘soortgelijke mensen’ benaderen met je Facebook advertentie.

Daarmee kun je bijvoorbeeld tegen Facebook zeggen dat je ‘soortgelijke mensen’ wil bereiken als de mensen die al wat van je hebben gekocht.

Facebook tip #14: Hou het persoonlijk

Mensen zijn op Facebook om te ontspannen, niet om constant commerciële uitingen te zien, vergeet dat niet.

Hou daarom de berichten die je plaats persoonlijk en menselijk; dit zijn namelijk de beste berichten. Berichten waar mensen een ‘feeling’ mee krijgen.

Vier mijlpalen, verjaardagen en andere redenen voor feestjes.

Zie het voorbeeld hieronder om te zien wat dit soort berichten bij mensen losmaakt.

facebook bericht internet succes gids

Facebook tip #15: Maak het niet te commercieel (vrienden!)

Een Facebook tip die hier goed op aan sluit is deze: maak het niet te commercieel!

Nogmaals, vergeet niet dat mensen hier zijn om te ontspannen, en niet om constant reclame-uitingen te zien.

Wanneer je dus een bericht op je Facebook pagina plaatst, verwijs dan niet altijd naar je website en/of product pagina. Geef waarde, deel toffe content, maak video’s en zorg er voor dat mensen je statussen willen liken.

Mensen ‘connecten’ dan met je bedrijf en krijgen een goed gevoel als ze jouw bedrijf zien of er van horen.

Facebook tip #16: Wees niet bang om geld uit te geven

Als je Facebook echt fanatiek wilt aanpakken en het meeste uit Facebook wilt halen, zul je bereid moeten zijn om geld uit te geven voor advertenties.

Als je alleen maar organische likes en reacties wilt halen, zal het erg lang duren voordat je een groot bereik gaat halen.

Daarnaast kun je door te adverteren op Facebook eenvoudig leads scoren, door Facebook Lead Ads te gebruiken en verkeer naar je landingspagina (of verkoop pagina) te sturen.

Door te adverteren gaat het stukken sneller en kun je eenvoudig grote getallen (honderdduizenden) aan mensen bereiken.

Ook is het zo dat als ik een goede advertentie heb, die mij (bijvoorbeeld) twee euro oplevert voor elke euro die ik uitgeef, ik deze advertentie natuurlijk makkelijk kan opschalen, en bijvoorbeeld 1000,- euro uitgeven om 2000,- euro te verdienen.

Facebook tip #17: Adverteer op ‘soortgelijke doelgroepen’ van je klanten

In Facebook tip #13 had ik je al verteld over een conversie pixel en soortgelijke doelgroepen.

Door een conversie pixel op je Bedankt-pagina te zetten (de pagina die mensen te zien krijgen nadat ze hebben betaald) kun je namelijk een advertentie in Facebook maken die je alleen target op ‘soortgelijke mensen’.

Facebook gaat dan aan de hand van onder andere de interesses en de websites die je klanten hebben bezocht kijken naar welke Facebook gebruikers hier ook dicht tegen aan zitten.

Zo target je dus heel eenvoudig mensen die heel veel interesse in je product (zouden) kunnen hebben.

Facebook tip #18: Plan je Facebook berichten in

Om de vier uur op Facebook gaan om je berichten in te tikken is natuurlijk niks.

Daarom is het veel makkelijker om je berichten in te plannen.

Zo kun je bijvoorbeeld op maandagochtend al je berichten intikken en inplannen voor de hele week.

Is even een uurtje werk, maar dan hoef je er voor de rest niet meer naar te kijken en gaat het vervolgens automatisch.

Je kunt je Facebook berichten inplannen door op het klok-icoon te klikken.

icoon om Facebook berichten in te plannen

Facebook tip #19: Zit zelf niet te veel op Facebook

Iets waar we ons allemaal wel eens schuldig aan kunnen maken is té veel tijd aan Facebook spenderen. En dan bedoel ik niet aan je business op Facebook, maar aan het stalken van vrienden.

Doe dat niet.

Echt, er is zoveel onzin op Facebook en je word er niet beter van.

Probeer zo min mogelijk tijd op de Facebook timeline te zitten, sterker nog, probeer juist helemaal geen tijd hieraan te besteden.

Geloof me, je leven is een stuk beter zonder Facebook. Er gebeuren toch geen noemenswaardige dingen op Facebook en het is alleen maar tijdverspilling.

Het is veel beter om geld mét Facebook te verdienen.

Facebook tip #20: Maak gebruik van video (huge!)

Online video groeit alleen maar en wordt dus telkens populairder. Ook op Facebook!

Het is dus helemaal geen slecht idee om video’s op te nemen en deze op Facebook te plaatsen. Dit kan in een status update, maar ook in een advertentie.

Je kunt voor jezelf testen wat voor jouw doelgroep goed werkt, maar video’s waarin je jezelf laat zien of tips geeft over een bepaald onderwerp doen het altijd goed, en zullen ongetwijfeld zorgen voor veel likes en reacties. Hierdoor zien andere mensen je video weer, en krijg je telkens meer exposure!

Facebook tip #21: Geef waarde en geef tips

Je Facebook pagina moet een pagina zijn waar mensen informatie uit kunnen halen, en waar mensen geïnspireerd kunnen raken.

Vergeet niet dat mensen naar Facebook gaan om gewoon lekker rond te kijken, en niet direct om dingen te kopen (geen commerciële insteek hebben om te kopen).

tips van tony robbins

Plaats daarom op je Facebook pagina waardevolle berichten en geef tips waar je doelgroep wat mee kan.

Je zult zien dat je fans de berichten gaan liken, delen en ook gaan reageren op de berichten.

Als je cool doet, gaan mensen ook cool terug doen.

Facebook tip #22: Plaats “wat zou jij doen als…”-updates

“Wat zou jij doen als…” of “wat heb je liever” updates zijn een geweldige manier om veel interactie op je Facebook pagina te plaatsen.

Mensen zijn dan namelijk sneller geneigd om te reageren; zeker als ze zien als andere mensen het ook doen.

Je kunt bijvoorbeeld statussen plaatsen zoals “Wat zou jij doen als je 100 euro per dag zou verdienen?” of wat met jouw business te maken heeft.

je moet kiezen

Facebook tip #23: Reageer op je reacties/berichten

Hoe meer reacties je op Facebook post krijgt, hoe beter.

Meer mensen zien dan namelijk je bericht voorbij komen, zodat je dus meer exposure krijgt, en meer mensen naar je website krijgt of meer mensen die je Facebook pagina gaan liken.

Wanneer iemand een reactie plaatst op een bericht wat je hebt geplaatst, reageer daar dan op en like de reactie.

Mensen houden namelijk van interactie en zullen ook weer sneller geneigd zijn om opnieuw te reageren en te liken.

Ook als je privé berichten krijgt, probeer er dan zo snel mogelijk op te reageren; Facebook geeft namelijk aan hoe ‘toegankelijk’ een Facebook pagina voor berichten is. Hoe sneller, hoe beter!

Facebook tip #24: Geef je fans af en toe een cadeautje (reden om je te volgen)

Dit is echt iets waarmee je jezelf makkelijk kunt onderscheiden. Niet veel Facebook pagina’s (en bedrijven) zullen dit snel doen, maar het is zo simpel.

Maak bijvoorbeeld een PDF bestand met daarin een X aantal tips om Y te realiseren.

Vervolgens maak je een Facebook bericht met iets als: “Exclusief voor onze Facebook fans! X tips om Y te realiseren”, en daarna een link naar de PDF (of een opt-in pagina) waarna ze de PDF kunnen downloaden.

Mensen vinden het leuk om iets te krijgen, en dit zorgt ervoor dat ze je bedrijf niet snel zullen vergeten.

Daarnaast zijn mensen sneller geneigd om geld uit te geven als ze daarvoor iets gekregen hebben (schuld gevoel).

Facebook tip #25: Gebruik de Facebook Power Editor

Facebook power editorWanneer je gaat adverteren op Facebook, raad ik je aan om de Facebook Power Editor te gebruiken.

Met de Facebook Power Editor kun je namelijk stukken meer, en heb je beter overzicht van je advertenties. Je kunt makkelijk advertenties maken en ook weer kopieëren (en dat is makkelijk voor Facebook tip #26).

De Power Editor is alleen te gebruiken met de browser Chrome.

Facebook tip #26: Split-test je advertenties

Meten is weten!

Wanneer je een Facebook advertentie maakt, maak dan ook enkele varianten en ga die tegen elkaar op testen.

Besteed aan alle varianten even veel budget, en kijk aan het eind van de dag (of wanneer jij vind dat de test genoeg resultaten heeft), welke advertentie er beter converteert.

Test op verschillende dingen als de titel van de advertentie, de afbeelding die je gebruikt, de tekst in het algemeen (en ook de ‘angle’ van de tekst) en ook de doelgroep die de advertentie komt te zien.

Aan het eind van de test zul je zien welke advertentie je het meest bij je doel brengt, en uiteindelijk het meeste geld oplevert.

Zo had ik bijvoorbeeld een variant op een advertentie gemaakt waarmee ik alleen de afbeelding had veranderd, en waarmee ik ruim 8% meer bezoekers naar mijn website kreeg.

Ga vervolgens verder met die advertentie, en begin ook daarmee weer met het split testen van verschillende varianten.

Facebook tip #27: Hou je statistieken nauwlettend in de gaten

Ik hou precies bij wat er allemaal gebeurd op mijn Facebook pagina’s, zeker als ik ga adverteren.

Daarom vind ik het ook zo belangrijk om te gaan split testen.

Stel, jij maakt een advertentie en betaald daarvoor 1,- euro per lead die je verzamelt.

Stel, je maakt nog een advertentie en je betaald daarmee 0,50 euro per lead die je verzamelt.

Als je hebt berekend hoeveel euro een lead jou gemiddeld gezien opbrengt, en laten we zeggen dat dat bijvoorbeeld 2,- euro is, dan kun je dus eens zoveel verdienen door simpelweg te split testen en je statistieken goed in de gaten te houden.

Pas deze Facebook tips toe!

Dit is zonder twijfel één van de langste artikelen die ik ooit heb geschreven.

Ik heb je hier enorm veel Facebook tips gegeven die je direct kunt toepassen op jouw business. Het is natuurlijk wel aan jou om er wat mee te doen.

Onthoud goed dat je alleen resultaten gaat zien wanneer je actie onderneemt. Als je niks doet, gaat er ook niks gebeuren.

Neem van mij aan dat je enorm veel mooie resultaten kunt bereiken met deze Facebook tips, en dat Facebook een geweldig middel is om duizenden, tienduizenden, honderdduizenden en zelfs miljoenen mensen te bereiken.

Hierdoor kun je jouw business een flinke boost geven en daarmee naamsbekendheid genereren, leads verzamelen en natuurlijk geld verdienen.

Geld verdienen met Facebook

Zoals ik al aangaf verdien ik honderden euro’s per dag door Facebook in te zetten.

Ik heb een complete videotraining gemaakt waarin ik je stap voor stap laat zien hoe ik Facebook in zet om deze bedragen te verdienen.

Je ziet alles, en ik laat niks achterwege. Het enige wat je hoeft te doen is mijn stappen te kopieëren en er zelf mee aan de slag te gaan.

Je hebt geen technische kennis nodig en kunt gelijk beginnen.

Klik hier om mijn verhaal te lezen, en te ontdekken hoe jij ook geld kunt verdienen met Facebook >>

Veel plezier!

Reacties zijn welkom!

Zoals bij ieder artikel zijn ook hier reacties weer meer dan welkom.

Heb je vragen, of wil je gewoon even een bedankje achterlaten, dan kan dat in de reacties hieronder.

Be GREAT!

– Jacko Meijaard

9 reacties

Laat een reactie achter