Van plan om een webshop op te starten of ben je al een tijdje bezig? Dan weet je ongetwijfeld al dat een webshop runnen tegenwoordig een interessant verdienmodel is en zeker wanneer je het op de juiste manier aanpakt. Dat wil zeggen: klein beginnen, duurzaam investeren en steeds iets groter worden. Gelijktijdig is het ook bijzonder belangrijk om een goed klantenimago op te bouwen.
Sterker nog: misschien is dit wel een van de belangrijkste aspecten. Dit komt doordat de meeste mensen eerst goed onderzoeken of een webshop een goede reputatie heeft vooraleer ze er producten gaan bestellen. Dat verklaart ook de populariteit van de welbekende ‘grote’ webshops, want kopers weten dan dat het allemaal goed in elkaar steekt en de klantenservice en dergelijke op orde is.
Je krijgt in de eerste plaats tevreden klanten door een gebruiksvriendelijke webshop in te richten en hoogwaardige producten te verkopen. Gelijktijdig is het echter ook relevant om de producten deugdelijk te verzenden, want als je klachten van klanten bij verschillende webshops leest dan is een foutieve verzending of een kapot product een grote ergernis. Maar hoe kan je dergelijke problemen dan voorkomen?
Gebruik bubbelenveloppen
Verzend je voornamelijk kleine pakketjes die door de brievenbus passen? Dan ben je goed bezig, want dergelijke pakketjes verzenden levert, naast lagere verzendkosten, ook een ander voordeel op. Ze passen gemakkelijk door de brievenbus, waardoor mensen niet thuis hoeven te zijn en zo wordt het risico dat een pakketje zoekraakt geminimaliseerd.
Echter, het is dan wel belangrijk om de juiste enveloppen te gebruiken en met name een zogenaamde bubbelenvelop komt dan uitstekend van pas. Deze zijn namelijk voorzien van noppenfolie en die beschermt de inhoud goed. De bubbels vangen de schokken en klappen namelijk op.
Een goede verzendlabel wordt onderschat
Een kleine fout tijdens de verzending kan voor grote problemen zorgen en het is belangrijk om je daar bewust van te zijn. Goed om te weten: op sommige zaken heb je weinig invloed en daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan fouten die het bezorgbedrijf maakt. Maar er zijn ook bepaalde aspecten waar je wel degelijk een invloed op hebt en dat is goede en leesbare verzendlabels gebruiken. Daarvoor kun je een handige checklist gebruiken.
Allereerst is het altijd relevant om te onderzoeken of het volledige adres juist is ingevuld. Dat er bijvoorbeeld geen huisnummer ontbreekt. Ook is het verstandig om veelgemaakte fouten te voorkomen: denk aan het vergeten van een huisnummertoevoeging. Vaak krijgt appartementnummer 250 bijvoorbeeld ook post van 250-1, 250-5, etc. Ook het toevoegen van extra velden, zoals het e-mailadres, kan helpen om eventuele problemen snel en gemakkelijk op te lossen.
En als laatste: leesbaarheid. Niet iedereen is gezegend met een geweldig handschrift en om risico’s te voorkomen, doe je er goed aan om alles uit te typen en een groot lettertype te gebruiken.