Online software verkopen kan voor verschillende bedrijven zeer interessant zijn, maar brengt best een aantal obstakels met zich mee. Je moet niet alleen voor jezelf gaan bepalen hoe en vooral via welke kanalen je deze software gaat verkopen, daarnaast is ook schaalbaarheid een zeer belangrijk aspect om bij stil te blijven staan.
Beschik jij over bepaalde (eigen) software die je graag online wil gaan aanbieden? Dan kan de informatie op deze pagina jou alvast aardig op weg helpen.
Inhoudsopgave
Welk verdienmodel past het beste bij jou?
Wil je weten welke manier van online geld verdienen bij jou past? Doe mijn test en ontdek het binnen 2 minuten. Doe de test en ontdek het verdienmodel dat bij je past.Hoe wil je de software verkopen?
De eerste keuze die je bij online software verkopen dient te maken heeft betrekking tot de manier waarop je de software gaat aanbieden. Wat dit betreft is het zo dat je een keuze kan maken tussen twee verschillende mogelijkheden. Het betreft hier de onderstaande:
- Je kan ze aanbieden als fysiek product (gebeurt nog maar zelden);
- Het is mogelijk om ze aan te bieden als digitaal product;
Ondanks het feit dat de eerste optie door de jaren heen uiteraard stevig naar de achterbank is verdwenen, dit ook mede door het ontbreken van fysieke cd-romstations in hedendaagse computers, kan het in bepaalde specifieke gevallen alsnog interessant zijn om dit te overwegen. Dit niet in het minst wanneer je software internationaal gaat aanbieden in landen waar wel nog steeds vaak gebruik wordt gemaakt van een fysieke drager zoals een cd-rom.
Ook starten met geld verdienen online?
Ik heb een cursus gemaakt waarmee iedereen online geld kan verdienen. Het is mijn #1 verdienmodel en geeft mij nu enorme financiële vrijheid.Bekijk mijn geld verdien cursus en ga direct zelf aan de slag.
Via welke kanalen kan je online software verkopen?
Laat ons vervolgens even een blik werpen op de verschillende kanalen waar je software via kan verkopen. Wat dit betreft spreekt het voor zich dat er in eerste instantie kan worden gedacht aan de eigen webwinkel. Daarnaast spreekt het echter voor zich dat verschillende gevestigde waarden uit de e-commerce ook over mogelijkheden beschikken voor derden verkopers. Met andere woorden, je zou ervoor kunnen kiezen om zowel je fysieke software als je digitale product aan te bieden via een partij zoals bijvoorbeeld Bol.com. Let wel, je dient er rekening mee te houden dat deze wel eerst goedgekeurd dient te worden.
Ga samenwerkingsverbanden aan met anderen
We leven vandaag de dag in een tijd waarin producten verkopen nog maar zelden via één kanaal, laat staan door één enkele partij gebeurt. Dat kan zeker ook gelden voor de software die je wenst aan te bieden. Om de potentiële afzetmarkt zo breed en omvangrijk mogelijk te kunnen houden is het daarom sterk aan te raden om te denken aan het afsluiten van partnerships evenals het benutten van de mogelijkheden die affiliate marketing met zich meebrengt. Door jouw software via publishers ook aan te bieden op websites of blogs waarvan de content aansluit op jouw product kan je zeer efficiënt jouw product onder de aandacht van de juiste doelgroep brengen.
Overweeg het aanbieden van een proefabonnement
In principe hoef je bij het aanbieden van software via het internet geen rekening te houden met de zichttermijn die wel verplicht is bij het aanbieden van (bepaalde) fysieke producten. Dit gezegd hebbende kan het wel degelijk interessant zijn om te overwegen om een soort van proefabonnement aan te bieden. Dit kan interessant zijn omdat:
- Potentiële gebruikers extra gemotiveerd zullen worden om de software uit te proberen;
- Mensen die de software kopen reeds overtuigd zullen zijn van de functies die ze heeft;
- Je op die manier het aantal negatieve reviews aardig terug kan dringen;
Hoelang je de proefperiode precies laat duren is uiteraard geheel aan jou om te bepalen. Dit kan bijvoorbeeld 7, maar ook 30 dagen zijn. Let op, ben je van plan om software aan te gaan bieden van een derde partij? Dan moet je in eerste instantie even controleren of zij überhaupt wel een dergelijke proefperiode mogelijk maken.
Ben je zelf software aan het ontwikkelen? Dan is het mogelijk maken van een bepaalde (onbetaalde) proefperiode zeker iets om aandacht aan te besteden. Heeft een klant zich hiervoor aangemeld? Vergeet dan ook zeker niet om die klant pro-actief te ondersteunen. Op die manier komt de drempel voor deze klant immers nog lager te liggen.
Creëer een strategisch prijsbeleid
Het komt vandaag de dag bij online software verkopen zeer vaak voor dat ervoor wordt gekozen om de software niet aan te bieden als éénmalige aankoop, maar wel op abonnementsbasis. Dit kan interessant zijn omdat je op deze manier bent verzekerd van een zekere, terugkerende omzet. Vaak blijkt dit ook niet alleen voor de uitgevende of verkopende partij een lucratief verdienmodel te zijn, maar geldt dat ook voor de klant. Op deze manier blijft zelfs de meest geavanceerde software betaalbaar.
Denk aan de schaalbaarheid van je software
Bij online software verkopen is het van cruciaal belang om er rekening mee te houden dat je geen paar schoenen of een kledingstuk verkoopt. Hiermee bedoelen we dat er bij software geen sprake is van een éénmalige verkoop. Een belangrijk aandachtspunt om bij stil te blijven staan is dan ook de schaalbaarheid waar je software over beschikt. Wil je onder de meest optimale condities je software kunnen aanbieden via het internet? Zorg er dan voor dat:
- Klanten zich snel kunnen aanmelden en meteen met de software van start kunnen gaan;
- De software op eender welk moment geüpgrade of eventueel gedowngrade kan worden;
Bij online software verkopen is het zo dat je waarschijnlijk op moet zien te boksen tegen heel wat concurrenten die (min of meer) hetzelfde doen en aanbieden als jij. Het is dan ook van cruciaal belang om binnen deze zeer competitieve markt een bepaalde (extra) meerwaarde voor de doelgroep te kunnen creëren. Het realiseren van een zo optimaal mogelijke schaalbaarheid waarbij de eindklant zelfstandig de belangrijkste acties uit kan voeren is dan ook altijd van cruciaal belang. Dit is zeker een punt om bij stil te blijven staan.
Webinars, van cruciaal belang bij online software verkopen
Ga je online software verkopen? Dan kan het ook altijd interessant zijn om webinars te organiseren zodat je in contact kan blijven met zowel bestaande als potentiële klanten. Door het organiseren van webinars kan je:
- Software verkopen aan nieuwe klanten;
- Een uitgebreider abonnement verkopen aan bestaande klanten;
Het organiseren van webinars is vandaag de dag ook een behoorlijk stuk eenvoudiger geworden dan vroeger het geval was. Zo kan je hiervoor bijvoorbeeld gebruikmaken van Microsoft Teams, maar ook van WebinarGeek. Uiteraard is ook het organiseren van een webinar met Zoom een optie. Wil je het graag nog wat professioneler aanpakken? Dan zou je er ook voor kunnen kiezen om een speciale webinar studio te huren.
Besteed voldoende aandacht aan je marketing
We hebben het eerder in dit artikel natuurlijk al even gehad over affiliate marketing, het aangaan van partnerships en eigenlijk ook al over webinars, maar het spreekt voor zich dat er op het gebied van marketing ook nog tal van andere mogelijkheden benut kunnen worden. Van cruciaal belang is in ieder geval om jouw zogenaamde marketing- en salesfunnel optimaal vorm te geven en op elkaar af te stemmen. Hoe je dit nu precies voor mekaar krijgt? Zeer eenvoudig.
Stel dat er één van je (potentiële) klanten een gratis proefabonnement heeft aangevraagd. In dat geval is het voor jou als uitgevende en / of verkopende partij mogelijk om hier meteen bepaalde follow-up e-mails aan te verbinden. Zo kan je bijvoorbeeld een e-mail versturen met daarin een instructievideo die aangeeft hoe de klant met de software aan de slag kan gaan.
Content en video marketing
Ongeacht het product dat je online wenst aan te bieden spreekt het voor zich dat het creëren van zogenaamde brand awareness vandaag de dag van ontzettend groot belang is. Het delen van informatieve berichten, maar ook video’s kan daar zeker en vast een nuttige bijdrage aan leveren. Een goede content marketingstrategie helpt je om jouw zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. Op deze manier zorg je er immers voor dat jouw bedrijf als dé autoriteit binnen diens vakgebied zal worden gezien. Heb je blogs, whitepapers en / of instructievideo’s gemaakt? Vergeet dan zeker ook niet om deze te delen via social media. Dit blijkt vandaag de dag niet zelden één van de meest efficiënte vormen van marketing te zijn.
LinkedIn Automation
Tevens een vorm van marketing die bij online software verkopen goed van pas kan komen is het inzetten van LinkedIn automation. Op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van LinkedIn Salesnavigator leads te werven. Bovendien kan je door gebruik te maken van de LinkedIn Automation Tools dit proces ook nog eens (verder) automatiseren.
Zorg dat elke klant een ambassadeur wordt voor jouw product of bedrijf
Wees altijd overtuigd van de software die je aanbiedt. Blijf bovendien ook altijd in gesprek met jouw klanten en peil regelmatig naar de klanttevredenheid. Blijkt dat jouw klanten echt tevreden zijn over de software die ze bij jou hebben aangekocht? Vraag dan zeker even of ze daar een review over willen schrijven. Om je klanten te motiveren om dit te doen zou je er uiteraard ook altijd voor kunnen kiezen om daar een (kleine) beloning tegenover te zetten.