Het is een vraag waar ieder bedrijf mee bezig is, zo hoog mogelijk terecht komen in de zoekresultaten. Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je website beter rankt. Lees dus snel verder om de beste methodes te ontdekken voor jouw merk.
Adverteren en SEA
De eerste optie is met behulp van zoekmachine adverteren. Het is een methode waarmee heel gericht geadverteerd kan worden, om op deze manier precies de juiste doelgroep aan te spreken. Dit is onder andere mogelijk door het gebruik van specifieke zoekwoorden of door het gebruik van andere aspecten, die kenmerkend zijn voor jouw dienst of product.
Door middel van Google Analytics kan vervolgens worden gemeten of een advertentie het beoogde resultaat behaalt en welke advertenties het beste scoren. Zo kunnen advertenties worden verfijnd, waardoor je uiteindelijk steeds hoger zal scoren binnen zoekmachines als Google en Bing.
Adverteren om hoger bovenaan te komen in zoekmachines klinkt in theorie wellicht niet zo moeilijk, maar helaas is dit in de praktijk erg ingewikkeld. Mede vanwege de vele concurrentie. Veel bedrijven kiezen er dan ook voor om SEA uit te besteden aan deskundigen, die de hele dag niet anders doen dan op deze manier zo slim mogelijk te adverteren voor bedrijven.
Kwalitatieve content
De tweede methode om hoger te eindigen in zoekmachines én deze positie te behouden, is door het aanbieden van kwalitatieve content. Content die waardevol is voor bezoekers en
een meerwaarde biedt. Het is belangrijk dat jouw website overeenkomt met de boodschap die je wilt uitdragen, en deze boodschap vervolgens ook zo duidelijk mogelijk wordt overgebracht via de eerder genoemde advertentie aan bezoekers. De advertentie dient tevens aan te sluiten op je website, zodat er een bepaalde mate van herkenbaarheid is.
En als iemand op een advertentie klikt en op je website terechtkomt, dan wil je die persoon natuurlijk overhalen om zo lang mogelijk te blijven. Waarmee we meteen bij een ander punt zijn beland, dat hier op aansluit.
Gebruiksvriendelijke website
Om er uiteindelijk voor te zorgen dat een bezoeker op jouw website ook daadwerkelijk overgaat tot een koop of een andere conversie, is het essentieel dat je website gebruiksvriendelijk is. Dit betekent een website die snel laadt, een eenvoudig menu om te navigeren, en dergelijke. Zaken die de gebruiker helpen om snel toegang te krijgen tot de eerder genoemde kwalitatieve content. Zoekmachines als Google nemen al deze gegevens namelijk mee en bezoekers die lang blijven hangen op jouw site, zullen (uiteindelijk) ook een verbeterde zoekpositie opleveren.
SEO
Alle eerder genoemde methodes om beter te ranken zijn onderdeel van een bekende term, namelijk SEO. Het is iets dat je net als SEA kunt uitbesteden aan een professioneel team dat hier verstand van heeft. Het nadeel van SEO is dat het namelijk continu in ontwikkeling is en het een proces is waarbinnen voortdurend aanpassingen moeten worden gedaan aan de website.
Want een website die goed functioneert en kwalitatieve content aanbiedt, is tegenwoordig helaas niet meer voldoende om je merk hoger te laten eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines.