TikTok marketing

Hoe je in jouw bedrijf TikTok als marketingkanaal kunt inzetten!

Gemiddelde leestijd: 13 minuten

In de afgelopen jaren hebben de social media kanalen een ongekende invloed op de maatschappij gehad. Veel mensen hebben één of meerdere social media accounts, waardoor de social media kanalen behoorlijk machtig zijn geworden. Door de opkomst van deze social media kanalen is de wereld van online marketing ook compleet veranderd.

Veel bedrijven kiezen er tegenwoordig voor om via social media kanalen te adverteren. Dat is iets wat wij alleen maar toe kunnen juichen, aangezien je een ontzettend breed publiek via de social media kanalen kunt bereiken.

Het is hierbij echter wel van belang dat je de juiste keuzes maakt. Zo moet je de juiste keuzes met betrekking tot de doelgroep maken, met betrekking tot het soort social media kanaal en met betrekking tot de boodschap. Ook moet je het doel goed uitwerken. Wil je bijvoorbeeld aan de naamsbekendheid van jouw onderneming gaan werken? Of wil je vooral mensen naar jouw webshop toetrekken en daardoor meer orders gaan scoren?

Je hebt hierboven al kunnen lezen dat je ook een keuze met betrekking tot het social media kanaal moet gaan maken. Je hebt tegenwoordig als bedrijf zijnde de keus uit meerdere social media kanalen, dus welk kanaal is dan de beste optie? Dat is compleet afhankelijk van jouw voorkeuren én van jouw doelgroep.

Wil je voornamelijk tieners van pakweg 12 tot 18 jaar aanspreken? Dan kan je wellicht het beste voor TikTok kiezen. Dit onwijs populaire social media kanaal is over komen waaien uit China en heeft reeds een flinke populariteit op weten te bouwen. In dit artikel bespreken we graag wat TikTok precies is, hoe je marketing op TikTok in kunt zetten als bedrijf zijnde en waar je zoal op moet letten. Zo geven we je alvast één tip mee; combineer de TikTok met andere social media kanalen binnen jouw marketingmix!

Inhoudsopgave

Wat is TikTok precies?

TikTok is een social media app waarop gebruikers korte filmpjes kunnen plaatsen. Het oorspronkelijke gebruik van deze app was dat er dansfilmpjes geplaats moesten worden, maar daar is reeds van afgeweken. Je kunt nu allerlei soorten filmpjes maken en plaatsen op TikTok, zolang deze filmpjes maar leuk en grappig zijn.

Net zoals bij bijvoorbeeld Facebook en Instagram kunnen gebruikers vervolgens volgers krijgen en likes vergaren. Des te groter een gebruiker wordt, des te interessanter die gebruiker is voor bedrijven. Daarover lees je later in dit artikel ook meer.

Een filmpje op TikTok duurt normaliter zo’n 3 tot 15 seconden. Elke gebruiker heeft dus maximaal 15 seconden om bijvoorbeeld een boodschap over te brengen, om een grapje uit te halen of om een dansje uit te voeren. Mede doordat deze filmpjes zo kort zijn, is het super leuk om door TikTok te scrollen en super veel filmpjes te bekijken. Dat is overigens niet onze persoonlijke mening, maar de mening van nagenoeg alle gebruikers van TikTok. Het is immers niet voor niets dat TikTok zó populair geworden is. 

Daarbij is het ook goed om te weten dat TikTok ook een andere kant heeft. Zoals je wellicht al gelezen hebt, is de app per augustus 2020 in Amerika verboden. Amerika is het namelijk niet eens met de privacy voorwaarden die door de app gehanteerd worden. Wij begrijpen zeker waar dit vandaan komt; de app gaat namelijk niet op de juiste manier met de privacy van gebruikers om. In 2020 zijn echter al wat wijzingen doorgevoerd, waarbij de privacy van gebruikers zeker verbeterd is.

Desondanks moet je er rekening mee houden dat deze app afkomstig is uit China. Dit is nou niet het land waar de privacy van burgers centraal staat; houd er dus rekening mee dat er mogelijk sprake van privacy schending kan zijn.

Voor een bedrijf zijnde biedt de app echter, zoals eerder al gesteld, onwijs veel mogelijkheden en verdienen veel mensen geld met TikTok. Mede daarom hebben wij besloten om dit artikel op te stellen.

In dit artikel vind je informatie over het inzetten van TikTok als marketingkanaal én over de doelgroep die je via TikTok kunt bereiken.

Welke doelgroep is actief op TikTok?

Voordat we bespreken hoe je TikTok als bedrijf zijnde kunt gaan gebruiken, bespreken we graag welke doelgroep op deze app actief is. Je moet hierbij in ieder geval denken aan jongeren; veel jongeren die op bijvoorbeeld de middelbare school zitten, zijn actief op TikTok. 

In 2020 is echter een duidelijke tendens zichtbaar; ook meer volwassenen gaan zich aanmelden. Dit zijn dan met name ‘hippe’ volwassenen, zoals meerdere BN’ers. Je moet er ook niet raar van opkijken als je bijvoorbeeld enkele bekende sporters uit het buitenland op TikTok tegenkomt. Voor hen is TikTok ook een prima tijdverdrijf, zeker tijdens de coronacrisis waar we in 2020 mee te maken hebben.

Een duidelijke statistiek met betrekking tot de gebruikers van actief; 66% van alle gebruikers is jonger dan 30 jaar. Mocht jouw bedrijf zich richten op tieners en jongvolwassenen is TikTok dus een prima optie. Daarbij komt ook nog eens dat TikTok reeds op hetzelfde niveau als Instagram en Facebook staat qua app-downloads. De verwachting is zelfs dat TikTok beide social media kanalen qua nieuwe app-downloads gaat verslaan; dit geeft de potentie van TikTok des te duidelijker aan.

Hoe kun je TikTok gebruiken voor je bedrijf?

Nu je weet wat de doelgroep is, willen we iets dieper op de inhoud ingaan. Je weet nu ook wat TikTok is en je weet nu dus ook dat het bij TikTok maar om één ding draait; korte filmpjes. Deze filmpjes moeten bij voorkeur grappig zijn en moeten leuk zijn om naar te kijken. Dit maakt het plaatsen van filmpjes eigenlijk bijzonder laagdrempelig, aangezien het op TikTok niet om de kwaliteit van de filmpjes draait. Het is óók prima als jouw TikTok filmpje een lagere beeldkwaliteit heeft, zolang de inhoud van het filmpje maar leuk/grappig is.

Als bedrijf zijnde kan je besluiten om zelf een account aan te maken. Via dit account kan je vervolgens jouw producten op een super leuke manier gaan promoten. Je kunt hierbij onwijs creatief te werk gaan en je hebt eigenlijk geen ‘regels’ waar je je aan moet houden. Het enige wat jouw uitgangspunt moet zijn, is dat de filmpjes leuk en grappig moeten zijn.

Als je met grappige video’s jouw producten weet te promoten, doe je het goed. Je kunt daardoor een breed publiek aanspreken; dat is zeker het geval als je veel volgers weet te krijgen. Zorg dus voor een constante stroom van nieuwe filmpjes waarin je jouw bedrijf of producten promoot.

Tip: ga je met TikTok aan de slag? Zorg er dan voor dat je een uitgebreid contentplan intern opstelt. Bepaal welke medewerkers de video’s gaan maken, bepaal met welke frequentie je de video’s gaat plaatsen en bepaal welke producten je gaat promoten. Door het uitgebreide contentplan vervolgens op te volgen, zorg je voor een constante stroom van nieuwe video’s. het gaat op TikTok immers niet om de kwaliteit van de video’s, maar om de inhoud van de video’s. Des te meer video’s je plaatst, des te groter het bereik gaat worden.

Is het nou verstandig om alleen maar video’s te plaatsen waarin je jouw producten promoot? Nee, zeker niet. Je kunt het op TikTok namelijk op een super luchtige manier aan gaan pakken. Je kunt er ook voor kiezen om enkele dansfilmpjes op te nemen, waarop bijvoorbeeld enkele medewerkers van jouw onderneming staan te dansen. 

Dergelijke video’s zijn grappig en doen het goed op TikTok, waardoor je allerlei kanten op kunt met dit social media kanaal. Door dergelijke grappige video’s te plaatsen, weet je ook meer volgers te krijgen. Daardoor weet je jouw bereik weer te vergroten, waardoor de video’s met jouw producten door nóg meer mensen bekeken gaan worden.

Ga aan de slag met een hashtag challenge

De welbekende hashtags zijn oorspronkelijk afkomstig van Twitter, maar worden nu door alle social media kanalen gebruikt. Ook bij TikTok? Ja, zeker ook bij TikTok. Het is voor bedrijven via TikTok zelfs mogelijk om een heuse hashtag challenge op te zetten.

Deze hashtag challenge kan het beste uitgelegd worden aan de hand van het voorbeeld van Guess. Dit kledingmerk had als doel om hun naamsbekendheid en bereik te vergroten en koos daarbij voor een hashtag challenge. Het bedrijf daagde mensen uit om zo leuk mogelijk te dansen in een jeans, waarbij de gebruikers vervolgens de hashtag ‘InMyDenim’ konden gebruiken.

Deze hashtag ging al snel als een lopend vuurtje over heel TikTok heen. Veel mensen wisten daarbij al dat deze hashtag te maken had met het kledingmerk Guess, waardoor veel mensen vanzelf naar de TikTok pagina van Guess gingen. Dit kledingmerk wist hierdoor op een ideale manier aan de naamsbekendheid én aan het bereik te bouwen.

We zeggen nu niet direct dat je zelf een vergelijkbare hashtag challenge op moet zetten, maar het is wel een duidelijk voorbeeld van wat er mogelijk is via TikTok voor bedrijven. 

Durf hierbij ook out-of-the-box te denken, haal het creatieve brein in jezelf naar boven en sla de handen ineen met collega. Als je samen met jouw collega’s allerlei leuke ideeën voor TikTok gaat bedenken, staat er ongetwijfeld al snel een degelijk contentplan. Een contentplan waarmee je via TikTok aan de naamsbekendheid én het bereik van jouw onderneming kunt gaan werken.

Gebruik maken van TikTok influencers

Eerder in dit artikel gaven we al aan dat meer en meer BN’ers ook een TikTok account aangemaakt hebben. Voor bedrijven betekent dit dat zij deze BN’ers ook in kunnen zetten voor het promoten van bepaalde producten. Eerder waren de zogeheten influencers vooral actief op Instagram, maar deze influencers hebben ook zeker de stap naar TikTok gemaakt. Je kunt dus ook prima gebruik maken van influencers via TikTok.

Tip: kies wel voor influencers die bij jouw merk/bedrijf passen. Niet alle influencers komen bijvoorbeeld altijd even goed in het nieuws of promoten producten waar je je vraagtekens bij kunt zetten. 

Adverteren op TikTok

Het is wellicht géén verrassing, maar je kunt via TikTok als bedrijf zijnde ook advertenties plaatsen. Je hebt hierbij de keus tussen verschillende advertentiemogelijkheden:

Branded Hashtag: je kunt een eigen hashtag challenge op zetten (zie hierboven) in de vorm van advertenties. Je kunt hierbij onder meer scoren op het gebied van impressions, banner clicks, comments, likes en shares.

Brand takeover ads: je kunt ook direct jouw advertentie laten tonen aan gebruikers zódra zij de app opstarten. Deze vorm is echter behoorlijk prijzig en de advertentie blijft voor slechts 3 tot 5 seconden zichtbaar. De boodschap moet dus heel snel heel duidelijk zijn.

Brand lenses: je kunt via TikTok ook eigenlijk 3D objecten, gezichtsfilters en vergelijkbare graphics ontwikkelen. Gebruikers kunnen deze vervolgens gebruiken en daarmee indirect jouw bedrijf/merk promoten.

In-feed native content: dit is eigenlijk de meest gebruikte variant en valt ook het minste op binnen TikTok. Gebruikers zien jouw advertenties tussen de TikTok filmpjes staan, waardoor de filmpjes niet al te veel opvallen. Jouw advertentiefilmpje mag maximaal 15 seconden duren en je kunt hier ook nog een Call To Action aan toevoegen. 

Is TikTok aan te raden voor bedrijven?

Het antwoord op deze vraag is tweeledig. Richt je je met jouw bedrijf/merk op jonge mensen? Dan is TikTok zéker geschikt voor jouw bedrijf/merk. Richt jij je echter meer op een serieuzere doelgroep? Dan kan je TikTok beter links laten liggen. TikTok is namelijk een behoorlijk laagdrempelig social media kanaal waarbij kwaliteit zéker niet boven aan staat. Mocht dat niet overeenkomen met jouw bedrijf, is het verstandig om naar een ander social media kanaal te kijken.

Richt jij je wél op de doelgroep van TikTok? Start dan direct met het aanmaken van een TikTok account en combineer dit met jouw andere social media accounts. De TikTok filmpjes doen het immers tegenwoordig ook bijzonder goed op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Zolang je maar out-of-the-box blijft denken, is er voor bedrijven een hoop mogelijk via het social media kanaal TikTok! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *