LinkedIn Marketing

Hoe kan je LinkedIn succesvol toepassen voor jouw business?

Gemiddelde leestijd: 12 minuten
linkedin marketing logo

Als we het tegenwoordig over social media kanalen hebben, denk je wellicht direct aan Instagram en Facebook. Via deze twee social media kanalen kan je als digitaal ondernemer onwijs veel mensen bereiken. Bijkomend voordeel is dat je ook nog zeer gericht de doelgroep kunt bepalen, waardoor je óók direct de juiste mensen aan weet te spreken. 

Er bestaan echter nog meer social media kanalen waar je perfect gebruikt van kunt maken. Dat is onder meer het geval met LinkedIn; dit social media kanaal valt qua opzet en doeleinden totaal niet te vergelijken met onder meer Facebook en Instagram. Voordeel hiervan is dat je via LinkedIn weer op een hele andere manier marketing kunt voeren.

In dit artikel vind je meer informatie omtrent LinkedIn marketing. We leggen graag uit wat LinkedIn marketing precies is, wat de voordelen hiervan zijn, hoe je LinkedIn marketing in kunt zetten en wat je zoal kunt bereiken met LinkedIn marketing. Om dit artikel meer kracht bij te zetten, geven we jou ook enkele typerende voorbeelden van mijn eigen LinkedIn pagina.

Inhoudsopgave

Wat is LinkedIn marketing precies?

De term ‘LinkedIn marketing’ heeft puur betrekking op de marketing die je via dit zakelijke social media platform voert. Het draait hierbij met name om het woord ‘zakelijk’. LinkedIn is namelijk niet een platform waarop je een foto van jouw kinderen deelt, maar je deelt bijvoorbeeld een foto van jouw nieuwe product, een foto van jouw nieuwe bedrijfspand of je deelt een nieuw concept dat je gelanceerd hebt.

Bij het voeren van LinkedIn Marketing moet je het woordje ‘zakelijk’ dus altijd centraal stellen. Op dit social media platform draait het puur om bedrijven, om digitale diensten, om producten en om het maken van connecties. Bij LinkedIn marketing spelen juist deze connecties een cruciale rol, waarover later meer.

Wat is het doel van LinkedIn marketing? 

Als je op een serieuze wijze met LinkedIn marketing aan de slag gaat, doe je dat ongetwijfeld met een bepaald doel. Dit doel is vaak terug te vinden in het converteren van bezoekers naar leads. Je wilt dat mensen jouw berichten voorbij zien komen, waardoor zij mogelijk interesse krijgen in jouw producten of diensten. Om dit te bewerkstelligen, moet je dus wel voor de nodige interactie onder jouw posts zorgen. Daar zijn gelukkig meerdere mogelijkheden voor, waarover je hieronder meer informatie kunt vinden.

Is het mogelijk om veel leads te verkrijgen met behulp van LinkedIn? Ja, zeker! Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat het conversiepercentage van LinkedIn 2,7% bedraagt. Dit betekent dat je 2,7% van alle bezoekers op jouw LinkedIn pagina om kunt zetten naar een lead. Ter vergelijking hebben we de verschillende conversiepercentages van drie grote social media kanalen op een rijtje gezet:

  • LinkedIN: 2,7%
  • Facebook: 0,77%
  • Twitter: 0,69%

Het mag duidelijk zijn; via LinkedIn ben je in staat om véél beter te converteren dan via Twitter en Facebook. Je kunt dus veel leads aan gaan trekken, je kunt daarmee voor een groei van jouw bedrijf zorgen en je kunt daarmee jouw inkomsten vergroten. Daarvoor is het wel van belang dat je LinkedIn marketing op de juiste manier in gaat zetten. Hoe je dit kunt doen? Dat vertellen we je graag in dit artikel aan de hand van enkele voorbeelden.

Persoonlijk pagina én bedrijfspagina

Als je met LinkedIn aan de slag wilt gaan, is het van belang dat je twee verschillende pagina’s aan gaat maken:

  • Een bedrijfspagina onder de naam van jouw bedrijf
  • Een persoonlijke pagina met jouw eigen naam

Op de bedrijfspagina kan je de nodige informatie over jouw bedrijf gaan plaatsen. Denk hierbij aan het logo, de website, de contactgegevens, de openingstijden (indien van toepassing) en de diensten/producten die je aanbiedt. Zodra een bezoeker op jouw bedrijfspagina terecht komt, is het voor hem/haar dus direct duidelijk wat jij met jouw bedrijf doet.

Via jouw persoonlijke pagina kan je vervolgens connecties gaan maken met allerlei LinkedIn gebruikers. Je kunt allerlei mensen uit jouw netwerk toevoegen, waarna je jouw connecties verder en verder uit kunt breiden. 

Nadat je het logo van jouw bedrijfspagina geplaatst hebt, wordt deze ook automatisch getoond op jouw persoonlijke pagina. Je weet daardoor een fraai geheel te krijgen; jouw bedrijfspagina en persoonlijke pagina gaan eigenlijk hand in hand met elkaar.

Pagina’s optimaliseren

Het is vervolgens zaak om zowel de bedrijfspagina als jouw persoonlijke pagina te gaan optimaliseren. Dat doe je onder meer door alle velden op de pagina’s in te vullen, door een kwalitatief hoogwaardige omslagfoto toe te voegen en door een goede profielfoto (persoonlijke pagina) in te stellen.

Voor het optimaliseren van de pagina’s kan je gebruik maken van de guide van LinkedIn. Dit social media kanaal geeft namelijk op jouw pagina zelf aan wat je nog toe kunt voegen of wat je nog verder kunt optimaliseren. Als de tool eenmaal aantoont dat jouw pagina ‘100%’ is, ben je eigenlijk klaar met het optimaliseren van jouw pagina.

Nadat je beide pagina’s geoptimaliseerd hebt, ben je in staat om jouw netwerk uit te gaan breiden. Dat doe je onder meer door veel mensen als connectie uit te nodigen, maar óók door posts op jouw LinkedIn persoonlijke pagina te plaatsen. Sterker nog; dat is onwijs belangrijk om LinkedIn marketing op de juiste manier toe te passen. 

Zoals je op mijn persoonlijke pagina kunt zien, heb ik mijn pagina volledig geoptimaliseerd:

LinkedIn Header van mijn profiel.

Het plaatsen van posts op jouw persoonlijke LinkedIn pagina

Heb je voor jezelf besloten om met LinkedIn marketing aan de slag te gaan? Dan heb je hierboven al kunnen lezen welke voorbereidingen je moet treffen en hoe je jouw pagina’s kunt optimaliseren. Vervolgens is het zaak om posts op jouw persoonlijke LinkedIn pagina te gaan plaatsen.

Voordat je deze posts gaat plaatsen, moet je enkele vragen voor jezelf gaan beantwoorden. De eerste vraag luidt; ‘Wat wil je bereiken met jouw LinkedIn posts?’. Wil je bijvoorbeeld aan jouw naamsbekendheid werken? Wil je een nieuw product van jezelf aan jouw connecties laten zien? Of wil je wellicht veel interactie onder jouw posts gaan creëren.

Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de volgende vraag waar je een antwoord op moet zien te vinden: ‘Hoe ga je de post vormgeven?’. Kies je bijvoorbeeld voor een stukje tekst met aan het einde een vraag? Ga je voor een video waarin bijvoorbeeld jouw nieuwe product uitgelegd wordt? Of wil je wellicht een leuke gebeurtenis van de dag met jouw connecties in de vorm van een kort verhaal? 

Bij LinkedIn marketing is niet alleen de boodschap van essentieel belang, maar ook de manier waarop je deze boodschap verkondigd. 

Probeer voor jezelf dus de juiste antwoorden op bovengenoemde vragen te vinden. 

Om je hier een duidelijk(er) beeld van te geven, heb ik enkele voorbeelden van mijn eigen LinkedIn pagina gepakt. Ik heb op LinkedIn relatief veel connecties, waarbij ik ook voor de nodige interactie heb weten te zorgen in de afgelopen periode. Graag wil ik enkele posts aan je laten zien en daar vervolgens een korte toelichting op geven. Waarom heb ik bijvoorbeeld voor deze specifieke boodschap gekozen en waarom heb ik de boodschap op deze manier verkondigd?

Voorbeeld 1: mensen inspireren

Dergelijke berichten plaats ik níet om te pronken, maar juist om andere mensen te inspireren. Ik probeer hierbij met woord en beeld – de afbeelding is immers zeer duidelijk – aan te geven dat alles in het leven mogelijk is. Ik had ook een foto van mezelf in een dikke auto kunnen plaatsen of dat ik bij één of andere Nikki Beach aan een lekkere cocktail lig te slurpen. Dat heb ik niet gedaan.

In mijn ogen draait het op LinkedIn namelijk om zakelijkheid, om fatsoen en om het inspireren van andere mensen. Dat probeer ik op mijn eigen LinkedIn pagina op deze manier te doen; met woord en beeld duidelijk maken dat met affiliate marketing alles mogelijk is. Die boodschap wil ik graag aan een ieder meegeven.

Voorbeeld 2: product promotie

Zoals ik eerder in dit al artikel zei, is LinkedIn het best converterende kanaal. Het is dan ook het beste social media kanaal om nieuwe producten/diensten te promoten. Je kunt echter ook reeds bestaande producten promoten; dit heb ik in bovenstaand voorbeeld gedaan. Met deze post wil ik mensen kennis laten maken met één van mijn producten. Om die boodschap te versterken, bied ik ook nog een korting aan op de Affiliate Marketing Revolutie.

Op zich had die extra korting niet eens gehoeven, maar daarmee tracht ik om dit bericht nóg meer waarde mee te geven. Op die manier ben je in staat om nog interactie te creëren, waardoor nog meer mensen deze post op LinkedIn in hun tijdlijn tegenkomen. Daardoor weet ik nog meer mensen kennis te laten maken met mijn eigen producten!

Voorbeeld 3: interactie creëren

Interactie creëren kan ook op een andere wijze; dit heb ik in bovenstaand voorbeeld gedaan door een vraag te stellen. LinkedIn gebruikers reageren met veel plezier op die vraag, waardoor ik meer en meer interactie onder mijn posts weet te krijgen.

Het draait hierbij niet om de interactie, maar juist om de gevolgen van de interactie. Des te meer mensen mijn posts zijn, des te meer mensen ook mijn naam en de namen van mijn producten tegenkomen. De interactie zorgt dus zeker voor een verbeterde naamsbekendheid – en daarmee mogelijk ook voor meer orders/inkomsten!

Slotwoord

Aan de hand van bovengenoemde voorbeelden wordt al een hoop duidelijk met betrekking tot LinkedIn marketing. Zo is het direct duidelijk geworden dat je vele kanten op kunt met deze vorm van social media marketing. Mijn belangrijkste tip daarbij is om creatief te werk gaan en te onthouden wát voor social media kanaal LinkedIn precies is. Zorg ervoor dat je altijd zakelijk blijft, zorg ervoor dat je jouw pagina’s weet te optimaliseren en plaats vervolgens de juiste posts.

Ik zeg niet dat je per sé bovenstaande voorbeelden moet volgen. Nee, ik heb je alleen wat voorbeelden willen geven van de manier waarop ik zelf met LinkedIn marketing omspring. In de afgelopen jaren heb ik in ieder geval veel waardevolle connecties en samenwerkingen op weten te bouwen via dit social media kanaal. Onder meer dankzij deze connecties en samenwerkingen heb ik mijn bedrijf verder en verder uit weten te breiden. Is dat jouw ook grote wens? Ga dan direct op een serieuze en professionele wijze met affiliate marketing aan de slag! 

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *