#CoolblueGate: Waar het nou eigenlijk precies mis ging

Gemiddelde leestijd: 4 minuten

De Nederlandse affiliate (en internet marketing) wereld was in de afgelopen week flink in rep en roer.

Alle Coolblue affiliate links stopten namelijk met werken, en gaven ineens een 401-foutmelding pagina. Niet handig als jouw affiliate website veel links naar Coolblue bevat natuurlijk.

Maar dat was het nog niet alleen, want er gebeurden ook andere rare dingen. Sommige producten op de website van Coolblue waren ineens stukken duurder, en ook leek Coolblue te zijn gestopt met betaald adverteren; Google advertenties waren ineens nergens meer te bekennen.

Dit alles werd nog gekker doordat Coolblue niet met een reactie kwam, en iedereen dus in het duister tastte.

Zelfs sites als GeenStijl en RTLZ berichtten hierover, en op Twitter was #Coolblue zelfs trending topic.

Wat was er aan de hand?

Er gingen de raarste theorieën in de ronde; volgens de één zou Coolblue zijn overgenomen door Amazon, en volgens de ander was Coolblue failliet.

Een paar dagen later kwam het antwoord: Coolblue zou een deel van zijn marketingactiviteiten staken om minder te verkopen, en om zo dus beschikbaarheidsproblemen te voorkomen. Coolblue heeft namelijk last van een lage productie in China, door het Coronavirus.

Daarmee lijkt het voor veel mensen afgedaan en duidelijk en zelfs begrijpelijk. Echter, voor affiliates niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf nooit echt iets met het affiliate model van Coolblue heb gedaan (wel Bol.com), en dat ik dus zelf geen schade heb, maar ik ken affiliates die jarenlang Coolblue hebben gepromoot, en enorm veel affiliate links naar Coolblue op hun website hebben staan.

Deze affiliate links geven nu dus allemaal een 401-foutmelding en werken dus niet meer. Niet echt handig, want op die manier loop je als grote affiliate partner, veel affiliate inkomsten mis.

Daarnaast kost het natuurlijk ook nog eens flink wat tijd en energie om alle links om te zetten naar affiliate links van andere webshops.

Veel affiliates zijn dan – op z’n zachts gezegd – niet zo happy, en dat snap ik.

Affiliates hadden van te voren moeten worden ingelicht, zodat affiliates hierop konden inspelen en niet ineens dat alle affiliate links niet meer werken en foutmeldingen geven. Daarnaast had Coolblue naar mijn idee de affiliate vergoeding aan kunnen passen en zo een boel dode links kunnen voorkomen.

Door simpelweg de affiliate commissie (tijdelijk) aan te passen, had de ‘wijziging’ een stuk minder hard aangekomen.

Bedrijven als Coolblue moeten hun machtspositie niet misbruiken op deze manier. Affiliates zijn vaak afhankelijk van enkele adverteerders, en zijn waarschijnlijk al jaren bezig met het promoten van (in dit geval) Coolblue. Behandel affiliates dan ook goed, en wees duidelijk naar je affiliates.

Op deze manier gaan affiliates die dit hebben meegemaakt, wel twee keer nadenken om Coolblue te gaan promoten, want blijkbaar hecht Coolblue andersom geen waarde aan zijn affiliates.

Hopelijk trekt Coolblue hier een goede leerles uit, en komt het met een passende oplossing voor affiliates en pakt Coolblue dit later anders aan.

Jacko Meijaard
Ik help mensen geld verdienen op het internet. Op Internet Succes Gids.nl laat ik je zien wat wel, én wat niet werkt. Zo weet jij precies hoe het moet. Ook deel ik regelmatig toffe en super waardevolle tips en technieken, dit doe ik zowel op deze website, als in webinars en seminars. Check hier mijn affiliate marketing cursus waarin je stap voor stap gaat ontdekken hoe je (veel) geld kunt verdienen op het internet.

Één reactie op “#CoolblueGate: Waar het nou eigenlijk precies mis ging

  1. Goed verwoord. Het is niet goed voor de affiliatemarkt dat zo’n grote club die normaal goed communiceert nu ineens de knop uit zet.

    Bij Tradetracker is het schering en inslag dat kleinere shops per direct stoppen met hun affiliateprogramma. Net nog een mail van ontvangen.

    Daar laat Tradetracker ook zijn verantwoordelijkheid liggen als netwerk door geen opzegtermijn af te spreken met adverteerders. Al is het maar een week, zodat je de tijd hebt om links om te gooien.

    Het zijn wijze lessen voor affiliates dat we in geen enkele relatie met een adverteerder meer vertrouwen hoeven te hebben. Ik heb zelf mijn site laatst omgebouwd zodat ik een shop binnen 5 minuten volledig van de site kan verwijderen of toevoegen met behulp van custom fields en shortcodes.

    Het is dan ook niet gek dat display advertising steeds populairder wordt. Minder gedoe. Doet vaak geen afbreuk aan de affiliate inkomsten. Informatieve content rankt makkelijker en gaat vaak langer mee dan informatie over producten.

    Amazon.nl is nu ook live met een uitgebreider assortiment. Niet dat Amazon zo’n lievertje is tegenover affiliates, maar misschien spoort het andere clubs aan om affiliates wat meer liefde te geven.

    Hopelijk merkt Coolblue het op de langere termijn dat dit soort onbeschofte acties niet door de beugel kunnen en rennen de affiliates niet allemaal te snel terug als/wanneer het parterprogramma weer open wordt gegooid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *